حوت 22, 1401 12:48 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: با اجرا شدن توافق از سرگیری روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان امریکا نقش خود را در منطقه از دست می دهد و تاثیرگذاری رژیم صهیونیستی هم کاهش پیدا می کند.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: این توافق اتفاق مبارکی است زیرا ایران و عربستان در منطقه و جهان از کشورهای تاثیرگذار هستند؛ جمهوری اسلامی ایران یک قدرت منطقه ای است و در جهان اسلام نفوذ دارد و در تحولات منطقه مانند سوریه، عراق، افغانستان، لبنان، فلسطین، یمن و بسیاری از کشورهای دیگر تاثیرگذار است و کشور عربستان هم نقش و تاثیرگذاری خود را در میان کشورهای اسلامی دارد.

وی افزود: فاصله و قطع روابط چندین ساله میان این دو کشور مشکلاتی را در جامعه اسلامی هم ایجاد کرده بود، با تفاهمی که صورت گرفت و وعده بازگشایی سفارتخانه ها داده شد امیدی ایجاد شد و مایه شادمانی برای امت اسلامی بود که انتظار می رود وعده ها در این زمینه عملی شود.

به گفته این کارشناس سیاسی دشمنان امت اسلامی از این اقدام شادمان نیستند و ناراحت شده اند به ویژه رژیم اسرائیل به عنوان غده سرطانی منطقه که منفعت خود را در تنازع این دو کشور و برخی دیگر از کشورهای اسلامی می بیند و همه تلاش کرده اند که بین کشورهای اسلامی فاصله ایجاد کنند و از این ناحیه به منافع خود برسند.

مختاری عنوان کرد: با توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط، تاثیرگذاری های رژیم صهیونیستی در میان کشورهای اسلامی کاهش یافته و نقشه های آن نقش بر آب خواهد شد و این می تواند روز به روز بر وحدت امت اسلامی بیفزاید، اتحاد امت اسلامی می تواند روحیه خوبی به انقلابیون و ملت مسلمان فلسطین بدهد که برای رژیم صهیونیستی مایه نگرانی بوده و اهداف آن را با مانع جدی مواجه خواهد کرد.

وی در رابطه با تاثیر توافق ایران و عربستان بر کاهش تنش های میان عربستان و یمن هم گفت: جمهوری اسلامی ایران نقش برازنده ای در بین ملت یمن دارد، ائتلافی که توسط عربستان ایجاد شد چندین سال به مردم یمن حمله کرد و امید داشت که بتواند آن کشور را تحت سلطه خود درآورد اما با مقاومتی که ملت یمن کرد و تلاش هایی که حوثی ها کردند بسیاری از مناطق حساس و نظامی پس گرفته شد، روحیه و بنیه نظامی یمن تقویت شد، قدرت عربستان و هم پیمانانش به چالش کشیده شد و عربستان از حمله به یمن کاملا پشیمان شد.

این کارشناس سیاسی بیان داشت: عقب نشینی آشکار عربستان از جنگ یمن به لحاظ حیثیتی برایش مشکل است و نیاز به زمینه سازی هایی دارد که جمهوری اسلامی ایران با توجه به روابط حسنه و مستحکمی که با مقاومت و ملت یمن دارد می تواند نقش کلیدی ایفا کند، عربستان سعودی محترمانه بازگردد و امور یمن به خود یمنی ها واگذار شود و این سرآغازی هم برای همگرایی بیشتر امت اسلامی و کشورهای مسلمان باشد تا تحولات منطقه توسط قدرت های منطقه رتق و فتق شود که نیازی هم به حضور نیروهای بیگانه نخواهد بود.

مختاری گفت: به این ترتیب امریکایی ها نقش خود را از دست می دهند و اسرائیلی ها هم که بسیار تلاش داشتند و امیدوار بودند به سرزمین های اسلامی پیش روی هایی داشته باشند با موانعی مواجه خواهند شد بنابراین ارتباط ایران و عربستان برکات زیادی برای منطقه و جهان اسلام خواهد داشت و یاس و ناامیدی را برای دشمنان اسلام به ویژه اسرائیلی ها به بار خواهد آورد.

وی اظهار کرد: یکی از پروژه هایی که از طرف کشورهای غربی به طور عموم و از طرف امریکایی ها و اسرائیلی ها به طور خاص هزینه های کلانی برای آن شده، ایران هراسی بوده که کشورهای مسلمان منطقه مانند کشورهای حوزه خلیج فارس را از قدرت گرفتن جمهوری اسلامی ایران دچار هراس کرده بودند و این سبب شده بود که سرمایه های کلانی از این کشورها به غارت برده و سلاح های از مدار خارج شده خود را به آن ها بفروشند اما با از سرگیری روابط ایران و عربستان تمام این نقشه ها نقش بر آب خواهد شد.

مختاری گفت: با از سرگیری این روابط همچنان مشخص خواهد شد که جمهوری اسلامی ایران نه تنها هراسی ندارد بلکه به عنوان یک همسایه مسلمان و مومن، متعهد و قدرتمند و یک تکیه گاه خوب برای کشورها و امت اسلامی است و این می تواند سرآغازی در روابط نیک بین کشورهای مسلمان باشد که پوزه رژیم صهیونیستی هم به خاک مالیده شده و روز به روز شاهد بالندگی امت اسلامی خواهیم بود.

وی ابراز امیدواری کرد که به این ترتیب شاهد برچیدن پایگاه های غربی ها از کشورهای اسلامی و ایجاد اتحادیه کشورهای اسلامی باشیم تا در معادلات کلان جهانی تاثیرگذار باشد.

 

کلیدواژه