حمل 06, 1402 18:11 Asia/Kabul

معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان گفت: نرخ تورم در افغانستان در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن کاهش قابل ملاحظه ای داشت.

داکتر عبداللطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: نرخ تورم در افغانستان در سال گذشته از 3/18 درصد در سال قبل از آن به 1/9 درصد کاهش یافت که یک دستاورد بسیار خوب در مسایل اقتصادی در افغانستان به شمار می رود و تلاش ها جریان دارد که نرخ تورم در افغانستان بیش از این کاهش پیدا کرده و وضعیت اقتصادی این کشور رو به بهبود برود.

وی در مورد وضعیت صادرات و واردات افغانستان هم گفت: به دنبال افزایش صادرات از افغانستان و جلوگیری از واردات بی رویه به این کشور هستیم، در سال گذشته هم شاهد افزایش 90 درصدی صادرات بودیم که یک دستاورد چشمگیر بود. اقلام صادراتی افغانستان هم بیشتر منسوجات، مواد معدنی و محصولات کشاورزی و باغی بوده و تلاش می شود این اقلام تنوع بیشتری پیدا کند و به کشورهای مختلف صادر شود.

به گفته این مقام وزارت اقتصاد حکومت طالبان در بحث صادرات، بیشتر کشورهای همسایه مورد توجه بود و با توجه به اینکه سیاست طالبان تعامل با همسایگان و کشورهای منطقه است برنامه ها در این زمینه متنوع تر و گسترده تر خواهد شد.

نظری در مورد جمع آوری مالیات هم عنوان کرد: در این زمینه با شفافیت عمل شده و دستاوردهای خوبی حاصل شده، در طول سال گذشته 135 میلیارد افغانی از طریق تعرفه های گمرکی در گمرک ها جمع آوری شده که نشان دهنده کاهش فساد نسبت به گذشته است و اینکه گام های جدی در عرصه نظارت همه جانبه بر گمرکات و مرزهای افغانستان و برنامه ریزی در این خصوص برداشته شده است.

معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان بیان داشت: دستاوردهای اقتصادی افغانستان طی یک سال گذشته مطلوب بوده به طوریکه هم درآمد حکومت رشد نود درصدی داشته، هم شاهد افزایش صادرات، ثبات نرخ ارز و کاهش نرخ مواد نفتی در بازارها بودیم. در مجموع کاهش نرخ تورم و افزایش صادرات دو موضوع بسیار مهم در کنار کاهش قیمت مواد نفتی و مواد غذایی است.

نظری اظهار کرد: اما چالش هایی هم وجود دارد از جمله اینکه دارایی های مردم افغانستان هنوز از سوی ایالات متحده امریکا بلوکه است و این دارایی ها مغایر با اصول حقوق بین الملل همچنان مسدود مانده و آزاد نشده است و تحریم هایی هم که برخی کشورها اعمال می کنند سبب شده افغانستان با محدودیت های بانکی روبرو باشد.

وی اضافه کرد: اما این چالش ها و موانع نتوانسته جلو پیشرفت اقتصادی را بگیرد و تحرک و پویایی اقتصادی طالبان در پرتو سیاست تعامل با کشورهای همسایه و منطقه همچنان ادامه دارد.

 

کلیدواژه