حمل 19, 1402 09:52 Asia/Kabul
  • انتشار گزارش رسمی دولت بایدن درباره خروج از افغانستان:تلاش برای فرافکنی
    انتشار گزارش رسمی دولت بایدن درباره خروج از افغانستان:تلاش برای فرافکنی

کاخ سفید روز پنج‌شنبه گزارش رسمی خود را درباره خروج آشفته و افتضاح دولت بایدن از افغانستان در سال 2021 منتشر کرد. در این گزارش دولت ترامپ بارها مقصر خروج پرتنش و آشفته آمریکا از افغانستان معرفی شده و با انتقاد از دولت او به دلیل محدود کردن شرایط خروج آمریکا آمده است: هیچ نشانه‌ای وجود نداشت که زمان بیشتر، بودجه بیشتر یا آمریکایی‌های بیشتر در افغانستان می توانست مسیر (حوادث) را اساساً تغییر دهد. این گزارش به کاهش عمدی نیروها توسط دولت ترامپ اشاره می کند.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره می گوید که این گزارش به کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان در زمان ریاست جمهوری ترامپ، آزادی هزاران زندانی طالبان، مذاکره " در دوحه" برای پایان دادن به جنگ بدون تشکیل دولت محلی و توقف برنامه روادید افغانستان اشاره دارد.

این گزارش 12 صفحه ای ادعا می کند که دولت آمریکا از این عقب نشینی درس گرفته است. همان گونه که انتظار می رفت دولت بایدن در گزارش رسمی اش در راستای سلب اتهام از خود با فرافکنی کامل مسئولیت همه اقدامات خود در زمان خروج عجولانه و آشفته نیروهای آمریکایی از افغانستان به گردن دولت ترامپ انداخته است. در حالی که مخالفان جمهوریخواه جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا با توجه در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری 2024 در تلاش هستند تا نقاط ضعف بایدن که از جمله مهمترین آنها سوء مدیریت کامل دولت او در زمینه خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان است را بزرگ نمایی کرده و از آن برای پیشبرد کارزار انتخاباتی نامزدهای جمهوریخواه استفاده نمایند. در این راستا جمهوریخواهان مدت‌ها به دنبال تحقیقات در مورد افغانستان بوده اند. اساسا این یکی از موضوعاتی بوده است که حزب جمهوریخواه قصد داشت پس از کسب اکثریت در مجلس نمایندگان در انتخابات میاندوره‌ای هشتم نوامبر ۲۰۲۲ در مورد آن تحقیق کند.

مساله خروج سریع و در واقع عقب نشینی عجولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان به دستور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که سرانجام به فروپاشی دولت این کشور و سلطه طالبان بر افغانستان منجر شد ، انتقادات زیادی را از وی در داخل و خارج این کشور در همان هنگام برانگیخت.درداخل آمریکا دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین خواهان کناره گیری جو بایدن به دلیل بحران افغانستان شد.

ترامپ که در دوره او خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان برنامه ریزی وآغاز شد، در بیانیه ای اظهار داشت: آنچه جو بایدن با افغانستان انجام داده افسانه ای است و این یکی از بزرگترین شکست ها در تاریخ آمریکا خواهد بود.

در خارج از آمریکا نیز شرکای اروپایی واشنگتن زبان به انتقاد از تصمیم بایدن گشودند.

«ماتئو رنزی»نخست وزیر پیشین ایتالیا گفت : رئیس‌جمهور آمریکا اشتباهی تاریخی را در افغانستان مرتکب شد و راه دونالد ترامپ را ادامه داد. 

به رغم این انتقادات اما جو بایدن بر درستی تصمیم خود در خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان در راستای پایان دادن به جنگ های بی پایان که آمریکا در دو دهه اخیر خود را درگیر آن کرده است پافشاری کرده است. اصرار بایدن برای خاتمه دادن سریع تر به حضور نظامی آمریکا در افغانستان موجب شد تا او 31 اوت 2021 را مهلت نهایی خروج نیروهای آمریکایی اعلام کند آمریکا در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش پس از حملات 11 سپتامبر2001 به بهانه به اصطلاح مبارزه جهانی با تروریسم و سرنگون کردن حکومت طالبان که آن را متهم به همدستی با القاعده کرده بود به افغانستان حمله و آن را اشغال کرد. در اوج این اشغال در سال 2011حتی شمار نیروهای آمریکایی و ناتو در این کشور به بیش از 140 هزار نفر رسید. با این حال حضور 20 ساله نیروهای آمریکایی و ناتو در این کشور جنگزده حاصلی جز افزایش ناامنی، فقر، تولید و قاچاق مواد مخدر و گسترش تروریسم نداشته است. در نهایت نیز نیروهای آمریکایی عملا با خالی کردن پشت دولت افغانستان زمینه فروپاشی آن و اشغال کابل توسط طالبان را فراهم نمود.

کلیدواژه