حمل 28, 1402 16:04 Asia/Kabul

رئیس حزب بیداری ملی فلاح افغانستان تاکید کرد: حکومت طالبان اگر به فکر گسترش روابط با جهان است ابتدا باید رضایت مردم افغانستان را جلب کند و سپس روابط خود را با کشورهای همسایه و منطقه بهبود ببخشد.

محمد یاسین حبیب در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به دیدار یک هیات قزاقستانی به ریاست نخست وزیر آن کشور با ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی رئیس الوزرای حکومت طالبان در کابل و بحث روی موضوعات سیاسی، اقتصادی و تجاری بین دو کشور و اینکه هیات مذکور اطمینان داده دیپلمات های طالبان را برای سفارت افغانستان در قزاقستان می پذیرد، گفت: هرچه این دیدارها و گفت و گوها بیشتر شود شرایط افغانستان بهبود پیدا کرده و زمینه های به رسمیت شناسی حکومت طالبان هم فراهم می شود اما شرط اساسی جلب رضایت مردم در داخل افغانستان است.

وی افزود: از آنجا که افغانستان از نظر اقتصادی در وضعیت بسیار ناگواری قرار دارد طالبان که قدرت را در افغانستان به دست گرفته اند باید با کشورهای همسایه و منطقه مانند جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، چین، روسیه، ترکیه، هند و دیگر کشورها روابط خوب سیاسی و اقتصادی برقرار کنند، این روابط باعث می شود کشورهای دورتر هم کم کم روابط خود را با طالبان بهتر کنند و زمینه های به رسمیت شناختن حکومت طالبان هم فراهم شود.

به گفته این کارشناس سیاسی در صورتی که کشورهای همسایه و منطقه در مرحله اول دیپلمات ها و نمایندگان حکومت طالبان را بپذیرند هم گام مثبتی در جهت بهبود روابط خواهد بود، قزاقستان هم از کشورهای نزدیک به افغانستان است که کمک هایی نیز به مردم بی بضاعت افغانستان اعطا کرده به هر صورت همانگونه که قزاقستان هیات خود را به افغانستان فرستاده حکومت طالبان هم می تواند هیات های خود را به آن کشور و دیگر کشورهای منطقه بفرستد تا روابطش با این کشورها برقرار شده و گسترش پید اکند.

حبیب تاکید کرد: رهبران حکومت طالبان در وهله اول باید روابط خوبی را با مردم افغانستان و شخصیت های سیاسی خوشنام این کشور برقرار و برای بازگشایی دروازه های مدارس و دانشگاه ها به روی دختران اقدام کنند، در صورتی که حکومت طالبان به خواسته های مردم افغانستان توجه کند کشورهای همسایه و منطقه و دیگر کشورها هم مناسبات خود را یا این حکومت بهبود می دهند.

این فعال سیاسی افغان در رابطه با نگرانی های امنیتی کشورهای منطقه و جهان از وضعیت افغانستان هم گفت: از مفاد توافقنامه طالبان و امریکا در دوحه قط این بوده که گروه های تروریستی در خاک افغانستان حضور نداشته باشند و دیگر کشورها از درون این کشور مورد تهدید قرار نگیرند، طالبان هم خود را به مفاد این توافقنامه متعهد می دانند.

وی اضافه کرد: در صورتی که طالبان خلاف این تعهد عمل کنند بهانه ای برای امریکایی ها به وجود می آید و ممکن است مانند سال 1381 طالبان را به نابودی بکشند چنانکه اکنون هم هواپیماهای بدون سرنشین امریکا با استفاده از خاک پاکستان در هوای افغانستان پرواز و خودنمایی می کنند. به نظر می رسد امریکایی ها به دنبال بهانه برای آغاز اقداماتی در افغانستان هستند و طالبان نباید این بهانه را به امریکایی ها بدهند.

 

کلیدواژه