دولت و ارگان های ذیربط افغانستان به داد اطفال خیابانی و آسیب پذیر برسند
(last modified 1395-09-28T09:40:52+00:00 )
قوس 28, 1395 14:10 Asia/Kabul

وضعیت اطفال خیابانی افغانستان نابسامان است و دولت و ارگان های مربوطه باید به داد این اطفال برسند

عضو کمیسیون حقوق بشر افغانستان تاکید کرد: وضعیت اطفال خیابانی این کشور بسیار نابسامان است و دولت و ارگان های ذیربط هرچه زودتر باید به داد این اطفال برسند.

داکتر ثریا صبح رنگ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: امروز در افغانستان کمتر کسی مصونیت اجتماعی دارد و علاوه بر اینکه مردم امنیت فردی ندارند، امنیت و مصونیت اجتماعی هم وجود ندارد.

وی تصریح کرد: شهروندان با تهدیدها و مسایلی که امنیت فردی و اجتماعی آن ها را با مشکل مواجه می کند روبرو هستند که از این میان زنان و اطفال آسیب پذیرتر از دیگران می باشند.

به گفته این حقوقدان افغان مساله اطفال بیش از همه مورد نگرانی کمیسیون حقوق بشر افغانستان است که از بین آنان اطفال خیابانی از صبح تا شب در شرایط بسیار دشوار و در هوای بسیار گرم و یا بسیار سرد به کارهای سخت، دستفروشی، واکسی، کوره های خشت پزی و حتی تکدی گری مشغولند.

صبح رنگ عنوان کرد: در حال حاضر تعداد اینگونه اطفال در افغانستان بسیار زیاد است و تاکنون هیچ نهادی هم بصورت مستقیم در این زمینه مسوولیت نگرفته که حداقل شناسایی شوند و مشخص شود که اهل کدام شهر هستند، آیا خانواده ای دارند، آیا قاچاق شده اند، آیا در استخدام افرادی  هستند و از آن ها سوء استفاده می شود، بازگشتی ها از مهاجرت هستند و یا بیجا شدگان داخلی هستند و امثال این ها.

این عضو کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفت: برخی از اطفال خیابانی حتی مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرند و در حقیقت از قربانیان اصلی سوء استفاده های جنسی هستند، گزارش هایی هم وجود دارد که تعدادی از این اطفال ربوده شده و از یک شهر به شهری دیگر برده می شوند و بعد توسط باندهایی به خدمت گرفته می شوند.

این فعال حوزه حقوق بشر بیان داشت که عده ای از این باندها آن ها را به عنوان متکدی به خدمت می گیرند و عده ای هم از آن ها برای بمب گذاری ها بویژه بمب های چسبان استفاده می کنند به گونه ای که از نیاز و ناآگاهی آنان سوء استفاده کرده و آن ها را وادار به این کارها می کنند که در نهایت باعث برهم خوردن نظم اجتماعی و ناامنی می شوند. عده ای از سوء استفاده کنندگان و قاچاقچیان هم، اعضای بدن این اطفال را قاچاق می کنند.

صبح رنگ گفت: در ملاقاتی که با وزیر داخله داشتیم خواستیم که در این زمینه همکاری شود، به گونه ای که پلیس این اطفال خیابانی را جمع آوری کند، آن ها شناسایی و وضعیت شان مشخص شود و ارگان های دیگر از قبیل وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت زنان، اداره هلال احمر و سایر ارگان های ذیربط برنامه ریزی کرده و آن ها را تحت پوشش قرار دهند.

وی همچنان از رسانه ها خواست در این زمینه اطلاع رسانی و پیگیری داشته باشند و اطلاعات لازم را در اختیار مردم و مسوولین قرار دهند تا فکر اساسی برای این افراد بشود.

 

کلیدواژه