سرطان 17, 1402 16:25 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: اگرچه طالبان در بیانیه ها و صحبت های خود با نمایندگان جامعه جهانی عنوان می کنند که به اصل فراگیر بودن حکومت متعهد هستند اما در عمل یک حکومت تک قومی و تک گروهی تشکیل داده اند.

محمد قاهر سینا در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به تاکید جامعه جهانی بر ضرورت تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان و اینکه طالبان تا کنون گامی در این مسیر برنداشته اند، گفت: گروه طالبان که بیشتر آن ها پشتون های درانی و غلجایی هستند بر کرسی های حاکمیت تکیه زده اند و دیگران در حکومت نقشی ندارند.

وی در مورد اظهارات برخی سران طالبان مبنی بر اینکه اگر هدف جامعه جهانی از تشکیل حکومت فراگیر جای دادن افراد متهم به فساد مالی و سیاسی در حکومت گذشته، در حکومت فعلی باشد این کار را نمی کنیم، آن را یک بهانه دیپلماتیک دانست و اظهار داشت: اگر طالبان واقعا بخواهند حکومت فراگیر ایجاد کنند از اقوام مختلف افغانستان افراد کارشناس، متعهد به وطن، پیشرفت و خودکفایی بسیارند که می توانند از آن ها استفاده کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی اگر طالبان واقعا به دنبال ایجاد حکومت فراگیر باشند می توانند این افراد را جذب کنند و اگر نمی خواهند آن ها در بخش های نظامی حضور داشته باشند می توانند از آن ها در بخش های اداری و سیاسی استفاده کنند و ثابت کنند که به دنبال ایجاد حکومت فراگیر هستند در غیر اینصورت اعتبار لازم برای یک حکومت ملی را کسب نخواهند کرد.

سینا افزود: در حال حاضر سیاست مشخصی برای پیشرفت امور و توسعه در افغانستان وجود ندارد و ادارات حکومتی با همان شکلی که در بیست سال گذشته ایجاد شده بود به صورت نسبی فعالیت دارند، برنامه های حکومتی و چگونگی فعالیت ادارات حکومتی هم مشخص نشده و کرسی ها هم معمولا به کسانی داده می شود که به طالبان متعهد باشند.

این کارشناس سیاسی همچنان خاطرنشان کرد: اگرچه مسوولان طالبان پیش از این که به حکومت برسند آموزش های سیاسی، دیپلماتیک، گفت و گو و مذاکرات سیاسی و اقتصادی دیده اند اما در خصوص مراودات با کشورهای همسایه ضعیف هستند. افغانستان با شش کشور همسایه است و طالبان در وهله اول می توانستند روابط خوبی با آن ها در بخش اجتماعی و اقتصادی برقرار کنند که برای طرفین مفید بود، به این ترتیب مشکلات تحریم ها کاهش پیدا می کرد و زمینه های به رسمیت شناسی طالبان هم فراهم می شد، اما طالبان تا کنون این کار را نکرده اند.

سینا اظهار کرد: به نظر می رسد طالبان مشاورینی دارند که بر اساس مشاوره های آن ها عمل می کنند و به این ترتیب نه تنها وضعیت افغانستان طی دو سال گذشته راکد باقی مانده بلکه کشورهای همسایه و منطقه هم با دیده شک به طالبان می نگرند، طالبان همچنان اعلام می کنند که با همه روابط صلح آمیز دارند اما در عمل نتوانسته اند آن را ثابت کنند.

وی اضافه کرد: در رابطه با به رسمیت شناسی طالبان هم تشکیل حکومت فراگیر، اجازه تعلیم و تحصیل زنان و دختران از شروط اساسی جامعه جهانی است که طالبان توجهی به آن نداشته اند ضمن اینکه در بخش صنعت، اقتصاد و اشتغال در داخل افغانستان هم موفق نبوده اند و نتوانسته اند رضایت مردم را جلب کنند در حالیکه دو سال هم زمان کمی نیست به ویژه در وضعیت فعلی که هیچ جنگ جدی در برابر طالبان وجود ندارد.

 

کلیدواژه