اسد 08, 1402 13:26 Asia/Kabul

سخنگوی اداره دارو و غذای حکومت طالبان از جدیت این اداره برای مبارزه با ورود غیر قانونی دارو، مواد غذایی و صحی (بهداشتی) و نیز جلوگیری از ورود مواد بی کیفیت در این بخش سخن گفت.

جاوید هژیر در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: پس از روی کار آمدن حکومت طالبان و از زمانی که اداره دارو و غذای این حکومت، اداره ای مستقل اعلام شد، نمایندگان این اداره به تمام گمرکات افغانستان فرستاده شدند و اکنون در این گمرکات حضور 24 ساعته دارند.

وی افزود: آن ها از تمام مواد دارویی و غذایی که وارد افغانستان می شود نمونه برداری می کنند و نمونه ها را به لابراتوار کنترل کیفیت این اداره می فرستند، در صورتی که نتیجه آزمایش ها مثبت باشد اجازه توزیع در بازار صادر می شود اما اگر نتیجه منفی باشد اقلام ضبط و قرنطینه شده و از بین برده می شوند.

سخنگوی اداره دارو و غذای حکومت طالبان اظهار کرد که به عنوان نمونه در ولایت ننگرهار افغانستان طی دو سال گذشته مقادیری مواد غذایی، دارویی و بهداشتی که غیر قانونی وارد شده و یا بی کیفیت بودند ضبط شده بود. مقادیری دیگر هم که نتایج آزمایش های لابراتواری آن ها منفی بود جمع آوری شده بود و اخیرا حدود 150 تن مواد از این قبیل از بین برده شد.

هژیر در مورد میزان واردات دارو از خارج به افغانستان هم گفت: در گذشته نود درصد داروی مورد نیاز افغانستان از خارج وارد می شد و از این مقدار بیشتر از هفتاد و پنج درصد به صورت قاچاق وارد می شد اما با روی کار آمدن حکومت طالبان تلاش شد که جلو قاچاق گرفته شود. پس از آنکه نمایندگان اداره دارو و غذای افغانستان به گمرکات فرستاده شدند مشخص شد علاوه بر اینکه از یازده راه قانونی دارو وارد کشور می شود از بیش از هفتاد مسیر غیر قانونی هم وارد می شود که سیستم صحی را با مشکل مواجه می کرد.

وی بیان داشت: برای جلوگیری از این امر به پیشنهاد این اداره یک کمیته تشکیل شد که در راس آن این اداره قرار دارد و وزارت های داخله، دفاع، اداره استخبارات، وزارت زراعت و وزارت مالیه در آن عضویت دارند، این کمیته دستورالعمل مبارزه و جلوگیری از قاچاق مواد دارویی و غذایی و ورود مواد بی کیفیت را تدوین کرد و وظایف هر یک از اعضای آن مشخص شد که به تائید ریاست الوزرا رسیده و در ماه های پیش رو اجرا خواهد شد. تا زمانی هم که وزارتخانه ها و ادارات امنیتی و استخباراتی مرزهای باز را کنترل نکنند اداره دارو و غذا نمی تواند اقدام خاصی در این زمینه انجام دهد.

سخنگوی اداره دارو و غذای حکومت طالبان همچنان گفت: به تاجرانی هم که می خواهند در بخش دارو و غذا کار کنند یک و نیم ماه فرصت داده شد تا واردات دارو را قانونی کنند، از این اداره مجوز فعالیت بگیرند و شرکت شان را هم ثبت کنند در غیر اینصورت داروهایی که وارد می کنند ضبط و از بین برده خواهد شد، فرصتی هم که داده شده به اتمام رسیده است.

هژیر در مورد کشورهایی که از آن ها دارو و مواد صحی وارد افغانستان می شود هم اظهار کرد: در گذشته از کشورهایی مانند پاکستان، ایران، امارات متحده عربی، چین بنگلادش، ترکیه و هند دارو وارد افغانستان می شد که این روند ادامه دارد، پس از روی کار آمدن طالبان و مستقل شدن اداره دارو و غذا یکی از اولویت ها رشد تولیدات داخلی در این بخش بود.

سخنگوی اداره دارو و غذای حکومت طالبان یاد آور شد: پیش از روی کار آمدن طالبان 56 کارخانه تولید دارو و مواد صحی در افغانستان وجود داشت که آن ها هم با 50 درصد ظرفیت خود کار می کردند اما پس از آن و با مستقل شدن این اداره از تاجران و سرمایه گذاران در این بخش حمایت و برای حل مشکلات آن ها تلاش شد.

وی اضافه کرد: اکنون 95 کارخانه تولید دارو و مواد صحی در افغانستان فعال است، در گذشته حدود 250 قلم دارو و مواد صحی در این کشور تولید می شد اما اکنون ظرفیت تولیدی بیش از 600 قلم است و در 15 قلم دارو به خودکفایی رسیده اند که به خاطر حمایت از آن ها ورود این داروها از خارج ممنوع شده و برای افزایش ظرفیت ها در این بخش هم کار همچنان ادامه دارد.

 

کلیدواژه