طالبان تغییری در عملکرد خود ایجاد نکرده اند؛ بنابراین نشست های آنان با خارجی ها نتیجه ای نخواهد داشت
(last modified 1402-05-09T07:25:34+00:00 )
اسد 09, 1402 11:55 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی-اجتماعی افغان گفت: با توجه به اینکه طالبان تغییری در عملکرد خود ایجاد نکرده اند به نظر نمی رسد نشست هایی که با خارجی ها برگزار می کنند نتیجه ای برای آنان داشته باشد.

محمد جواد برهانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به سفر هیات طالبان به ریاست امیرخان متقی به دوحه قصر برای گفت و گو با نمایندگان دولت امریکا در حالی که طالبان قبلا هدف از شرکت در این گفت و گوها را تاکید بر آزاد سازی ذخایر ارزی افغانستان، لغو تحریم ها و پایان دادن به نقض حریم هوایی افغانستان خوانده اند، اظهار داشت: خواسته مهم طالبان به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه جهانی است.

وی افزود: نفس برگزاری این نشست پس از مدتی طولانی که طالبان چنین گفت و گوهایی نداشته اند برای آنان دستاورد محسوب می شود اما نکته قابل توجه این است که طالبان در حالی وارد گفت و گو با امریکایی ها شده اند که تا کنون حتی یک قدم هم برای انجام خواسته های اعلامی جامعه جهانی برنداشته اند، به عنوان مثال اقلیت ها را همچنان سرکوب می کنند چنانکه به روی عزاداران شیعه و هزاره در روز عاشورا شلیک کردند و تعدادی را شهید و زخمی کردند.

به گفته این کارشناس افغان از سوی دیگر طالبان به تازگی آرایشگاه های زنانه را مسدود کرده اند، دروازه های مدارس و دانشگاه ها همچنان به روی دختران و زنان بسته است، حکومت تک قومی است و فشارهایی که امریکایی ها بر طالبان وارد کرده اند اقتصاد افغانستان و طالبان را شدیدا دچار مشکل کرده است، تعداد زیادی از مردم افغانستان مهاجر شده اند و یا در حال مهاجرت هستند، فقر و بیکاری در اوج خود قرار دارد و سازمان ملل متحد هم اعلام کرده که برای توزیع مواد غذایی به مردم نیازمند افغانستان بودجه کافی در اختیار ندارد.

برهانی عنوان کرد: با این اوصاف در صورتی که مسایل پشت پرده ای وجود نداشته باشد، نشست دوحه هم دستاورد خاصی برای طالبان نخواهد داشت اما مساله این است که مشکلات اساسی را مردم افغانستان تحمل می کنند و اقوام غیر پشتون و بسیاری از پشتون ها شدیدا از دولت طالبان ناراضی و ناراحت هستند.

وی بیان داشت: راه حل مساله این است که طالبان صادقانه با مردم صحبت کنند، مدارس دخترانه را باز کنند و ایجاد کار نمایند. در صورتی که آنان با مردم صادقانه رفتار کنند، خدمات اجتماعی و رفاهی ارایه کنند، تبعیض ها و فشارها روی اقوام و مذاهب را بردارند، به مردم آزادی عمل بدهند و در داخل افغانستان پشتوانه ای برای خود فراهم کنند، زمینه به رسمیت شناسی شان هم فراهم می شود اما در صورتی که عملکرد دو سال گذشته خود را ادامه دهند دستاوردی نخواهند داشت.

برهانی با اشاره به واکنش منفی برخی فعالین حقوق بشر به نشست دوحه عنوان کرد: ممکن است نماینده امریکا و مسوولان حقوق بشر سازمان ملل متحد در خصوص مسایل حقوق بشری از جمله توجه به حقوق اقلیت ها و مذاهب و باز شدن مدارس و دانشگاه ها به روی دختران توصیه هایی به طالبان داشته باشند و طالبان هم بگویند این مسایل را مطابق شریعت اسلامی رعایت می کنند که البته حرف و عمل طالبان تا کنون هماهنگ نبوده است.

وی اضافه کرد: امریکا هم یک بازی سیاسی را دنبال می کند و تا کنون با طالبان تعامل عجیب و سوال برانگیزی داشته، از یکسو هفته وار به طالبان پول می فرستد و از سوی دیگر آن ها را به رسمیت نمی شناسد و مشکلات آن ها را رفع نمی کند.

 

کلیدواژه