اسد 28, 1402 17:06 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: حضور و فعالیت احزاب سیاسی در افغانستان منافاتی با شریعت، وحدت و امنیت ندارد بلکه تلاش آن ها برای مشارکت سیاسی، در تقویت وحدت و امنیت موثر است.

سید حسین هادی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به اظهارات سرپرست وزارت عدلیه حکومت طالبان مبنی بر اینکه فعالیت احزاب سیاسی مبنای شرعی ندارد و فعالیت این احزاب در افغانستان ممنوع است عنوان کرد: برای ادهای غیر شرعی بودن فعالیت احزاب باید سند دینی ارایه شود. به صورت کلی احزاب سیاسی در جامعه باعث رشد و تعالی مردم و مشارکت سیاسی آنان می شوند و اگر نباشند حاکمیت به سمت استبداد و بن بست سیاسی پیش می رود، در افغانستان هم باید شرایطی ایجاد شود که احزاب باعث تقویت وحدت ملی شوند ضمن اینکه مشارکت سیاسی و مردم سالاری بدون احزاب سیاسی ممکن نیست و توده مردم حاکمیتی را که بدون وجود احزاب و مشارکت سیاسی به وجود آمده باشد نمی پذیرند.

وی افزود: وجود حاکمیتی که مردم حضور خود را در آن احساس کنند بدون برگزاری انتخابات امکان ندارد، برگزاری انتخابات هم بدون مشارکت سیاسی مردم امکان پذیر نیست و مشارکت سیاسی نیز بدون فعالیت احزاب امکان ندارد، فعالیت احزاب در افغانستان هم باید به سمتی پیش برود که از مسایل قومی عبور شود. بنابراین باید زمینه هایی فراهم شود که از طریق احزاب سیاسی ارزش ها و آرمان های ملی، انسجام و همگرایی به وجود آید و جامعه رشد پیدا کند.

به گفته این کارشناس سیاسی با نادیده گرفتن احزاب سیاسی و جلوگیری از فعالیت آن ها در افغانستان مشکلات کنونی این کشور قابل حل نیست بلکه باید شرایطی فراهم شود که با حضور احزاب سیاسی مشارکت سیاسی ایجاد و ثبات و امنیت برقرار شود زیرا با ممنوع کردن ها و محدود کردن ها وحدت و امنیت تامین نمی شود.

هادی یاد آور شد: در داخل افغانستان نقش احزاب از گذشته ها پر رنگ بوده اما حداقل در مواردی از سابقه چندان درخشانی برخوردار نبوده اند چنانکه جنگ های داخلی این کشور بین احزاب اتفاق افتاد و برخی از آن ها زمینه های دخالت قدرت های خارجی را فراهم کردند. به این ترتیب تعدادی از احزاب باعث اتفاقاتی شده اند که به مردم افغانستان آسیب زده اما احزاب در این کشور مزیت هایی هم داشته اند چنانکه توانسته اند در مقاطع بسیار حساس و جدی مانند زمان دخالت برخی کشورها مانند انگلیس، اتحاد جماهیر شوروی و امریکا، مشارکت سیاسی را در داخل این کشور ایجاد کنند.

وی عنوان کرد: اما حاکمیت طالبان نقش احزاب را در جامعه افغانستان آسیب زننده می داند و معتقد است که وقتی حزبی ایجاد شود باعث انشعاب می شود و وحدت و امنیت این کشور را به خطر می اندازد، این یک نگرانی جدی است و با توجه به سوابق احزاب سیاسی در افغانستان حداقل در چهار دهه اخیر، قابل درک است اما اینکه حکومت طالبان مطرح می کند تشکیل و وجود احزاب در افغانستان مبنای شرعی ندارد باید برای آن سند و مدرک دینی ارایه کند.

به گفته این کارشناس افغان هرگاه یک عالم دینی و یا فرد عادی مساله ای را مطرح و از مبنای دینی آن سخن می گوید باید آدرس و سند دینی آن را هم ارایه کند تا برای مردم قابل قبول باشد. مردم اکنون آگاه هستند و بدون دلیل و استدلال منطقی مسایل را نمی پذیرند پس وقتی حکومت طالبان اعلام می کند فعالیت احزاب سیاسی مبنای شرعی ندارد مردم انتظار دارند که دلیل آن هم ارایه شود. اما مشخص است که دلیل و سند دینی برای این مساله وجود ندارد.

وی اضافه کرد: زمانی که چنین مسایلی از سوی حکومت طالبان آن هم به نام دین مطرح می شود و به آن صبغه دینی می دهند در حالیکه از نظر مردم چنین چیزی منطقی نیست باعث بدبینی می شود بنابراین طالبان باید در طرح چنین مسایلی از صبغه دینی دادن به آن ها خودداری کنند.

 

کلیدواژه