سنبله 12, 1402 14:47 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: رسمیت و امنیت یک کشور از مولفه های مهم برای سرمایه گذاری خارجی است و سرمایه گذاران خارجی این مولفه ها را در افغانستان مشاهده نمی کنند.

محمد مختاری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به دیدار امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان با تعدادی از نمایندگان کشورهای اسلامی و اینکه از آن ها خواسته در پروژه های زیربنایی و اقتصادی افغانستان سهم بگیرند، اظهار داشت: برای سرمایه گذاری مولفه هایی لازم است و اولین مولفه رسمیت یک حکومت است، یک حکومت و کشور باید به رسمیت شناخته شود تا برای سرمایه گذاران، تاجران و مجموعه های اقتصادی اطمینان سرمایه گذاری فراهم شود. مولفه دیگر ثبات و امنیت است تا سرمایه گذاران بدانند که سرمایه هایشان به هدر نمی رود اما در شرایط کنونی سرمایه گذاران هیچ کدام از این مولفه ها را در افغانستان مشاهده نمی کنند.

وی افزود: افغانستان در کنار مشکلات عدیده ای که دارد در مشکلات شدید اقتصادی هم فرو رفته، مردم با دشواری های زیادی از این ناحیه دست و پنجه نرم می کنند و این سبب مهاجرت های گسترده شده است، از طرف دیگر به رسمیت شناخته نشدن طالبان از طرف جامعه جهانی سبب شده که راه های اقتصادی هم به روی مردم مسدود شود و این خود باعث مشکلات شده است.

به گفته این کارشناس افغان چنین دیدارهای مقامات طالبان با نمایندگان کشورهای مختلف به نوعی دست و پا زدن هایی است تا بتوانند راه اقتصادی را برای مردم افغانستان باز کنند و مشکلات اقتصادی و سیاسی را حل کنند که با توجه به موانع موجود تا کنون توفیقات قابل توجهی به دست نیامده و بیشتر فشار هم روی مردم است.

مختاری عنوان کرد: شرایط افغانستان و حکومت طالبان به گونه ای است که تا کنون از طرف کشورهای مسلمان و همسایه هم به رسمیت شناخته نشده و لازم است حکومت در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد زیرا نتوانسته خواسته های کشورهای اسلامی و غیر اسلامی را برآورده کند تا اعتماد متقابل و زمینه به رسمیت شناسی و سرمایه گذاری فراهم شود.

وی تصریح کرد: دو سال از حکومت طالبان گذشته و تا کنون باید یک حکومت فراگیر تشکیل می شد و حقوق زنان، حقوق اقلیت های قومی و مذهبی مورد توجه قرار می گرفت که اینگونه نبوده و جامعه جهانی و کشورهای اسلامی این وضعیت را مشاهده می کنند و بر اساس آن تصمیم می گیرند.

مختاری اظهار کرد: سران حکومت طالبان خود را محق جلوه می دهند، حکومت خود را فراگیر می دانند، حقوق مردم را تامین شده می پندارند و ادعا می کنند که شرایط به رسمیت شناخته شدن را تکمیل کرده اند اما آنچه در عمل مشاهده می شود غیر از این است و اینکه برخی از مسوولان طالبان می گویند نیازی ندارند که به رسمیت شناخته شوند حرفی کودکانه و احساساتی است زیرا هر کشوری که بخواهد جایگاهی داشته باشد و با دنیای خارج ارتباط برقرار کند باید به رسمیت شناخته شود.

این کارشناس سیاسی گفت: افغانستان در حال حاضر در اختیار گروه قومی خاصی است در حالیکه اقوام مختلف و متنوع در این کشور حضور دارند که هر کدام نقش اساسی در افتخارات این کشور داشته اند و باید تمام حقوق سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و سایر حقوق آن ها در نظر گرفته شود.  

وی اضافه کرد: در اسلام معیار حاکمیت تقوی و علم است و هر کس تقوی و علم بیشتری دارد باید بیشتر مورد توجه باشد که چنین چیزی را در حاکمیت فعلی نمی بینیم و دمکراسی و حاکمیت مردم بر مردم هم که در دنیا مرسوم شده در افغانستان مشاهده نمی شود.

 

کلیدواژه