میزان 03, 1402 13:30 Asia/Kabul

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: سرمایه گذاران ایرانی و افغانستانی به فکر همکاری برای تولید مشترک در داخل افغانستان باشند.

محمود سیادت در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: شرایط در افغانستان برای سرمایه گذاری اقتصادی مساعد است و با توجه به اینکه حکومت حاکم به دنبال محدود کردن واردات کالاهایی است که امکان تولید آن ها در داخل افغانستان وجود دارد سرمایه گذاران ایرانی و افغانستانی می توانند برای ایجاد شرایط تولید مشترک در داخل افغانستان تلاش کنند.

عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: در صادرات جمهوری اسلامی ایران و به ویژه خراسان رضوی به افغانستان امسال نسبت به سال گذشته رشد خوبی به وجود آمده اما با مسیری که در افغانستان طی می شود بسیاری از کالاهایی که قابل تولید در افغانستان هستند و تولید آن ها نیاز به تکنولوژی پیشرفته و سرمایه گذاری زیاد ندارد ممکن است تا چند سال آینده به آن کشور قابل صدور نباشد به این ترتیب پیشنهاد می شود سرمایه گذاران ایرانی و افغانستانی یا در افغانستان تولید مستقل راه اندازی کنند و یا در تولید مشارکت کنند.

وی افزود: در حال حاضر شرایط در افغانستان آماده است، کارگر ارزان و زحمت کش، نبود قوانین بازدارنده، وجود مشوق ها و کاهش مالیات شرکت های تولیدی و سلامتی که امروز رقابت را در صحنه اقتصادی افغانستان واقعی کرده از جمله مشوق ها برای سرمایه گذاران در افغانستان مخصوصا در عرصه تولید است.

این فعال اقتصادی ایرانی اظهار کرد: در حال حاضر مانعی برای ورود کالاهای ایرانی به افغانستان وجود ندارد در حالیکه در گذشته برای کالاهای ایرانی که مشابه آن ها از کشورهای غربی به افغانستان وارد می شد، محدودیت هایی وجود داشت، حکومت طالبان هم در نظر دارد که روابط اقتصادی را با همسایگان افغانستان به ویژه ایران افزایش دهند و سرمایه گذاران ایرانی هم باید تلاش خود را بیشتر کنند تا بتوانند با کشورهای دیگر در افغانستان رقابت کنند. به عنوان مثال قرار است در کنار کابل قدیم یک کابل جدید با ظرفیت سه میلیون نفر ساکن ایجاد شود که یک فرصت طلایی برای سرمایه گذاران است که می تواند به آن ورود کنند و یکی از اقداماتی که انجام شده کاهش کاغذ بازی و روندهای سخت اداری است.

به گفته سیادت صرف نظر از مسایل سیاسی و دیگر مسایل در دوره حکومت طالبان، آنچه در دو سال گذشته در صحنه اقتصاد افغانستان اتفاق افتاد، این است که سرمایه ها و سرمایه گذاران از افغانستان در سطح گسترده  از این کشور خارج شدند، بیش از یک هزار ان. جی. او، یا سازمان های غیر دولتی فعال از افغانستان خارج شدند و بیشتر سفارتخانه ها نیروهای خود را کاهش دادند که نتیجه این اتفاقات به علاوه مسدود سازی دارایی های افغانستان توسط امریکایی ها، باعث رخوت در بازار و کاهش تزریق پول در اقتصاد افغانستان و تشدید فقر در این کشور شد.

وی در عین حال گفت: اما از طرف دیگر به ویژه در یک سال اخیر شاهد اقدامات اساسی، زیربنایی و مثبت مبتنی بر یک تفکر استراتژیک در صحنه اقتصاد بودیم. از یکسو فضای فساد اداری و رشوه ستانی که در اعماق ساختار اقتصادی افغانستان ریشه دوانده بود تقریبا برچیده شده و حق و حقوق دولتی چه در حوزه مالیات و چه گمرکات و بخش های دیگر گرفته می شود. با حمایت تولید داخلی و افزایش تعرفه واردات کالاهایی که در داخل افغانستان تولید می شود هم تولید کنندگانی که در اوایل تغییر سیاسی، نا امید شده و به دنبال فروش یا خارج کردن ماشین آلات خود از افغانستان بودند به این باور رسیده اند که باید خطوط تولید خود را افزایش دهند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان اظهار کرد: اقدامات زیربنایی مانند ایجاد کانال قوش تپه و قرارداد ایجاد راه آهن از طریق افغانستان به ازبکستان و پاکستان، توسعه راه آهن و ساخت جاده ها و آغاز عملی بهره برداری از معادن افغانستان، توسعه اکتشاف نفت و گاز در شمال این کشور و باز شدن آغوش مسوولان حکومتی به روی سرمایه گذاران، سفرهای مسوولان حکومت طالبان به کشورهای مختلف و طرح مباحث همکاری های اقتصادی، سبب ایجاد چشم انداز بسیار امیدوار کننده از آینده افغانستان شده، هرچند قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده اما اگر شرایط همین گونه باشد افغانستان شاهد روند رو به رشد خواهد بود.

وی اضافه کرد: مساله مهم دیگر امنیت است که در افغانستان به وجود آمده در حالی که در گذشته نا امنی از مشکلات عمده فراروی کار و سرمایه گذاری بود، امروز امنیت تامین شده و فرصت مناسب برای کار و سرمایه گذاری به وجود آمده که سرمایه گذاران کشورهای مختلف می توانند وضعیت را بررسی و از فرصت ها و امتیازات موجود استفاده کنند.

 

کلیدواژه