میزان 24, 1402 13:20 Asia/Kabul

رئیس ستاد مردمی حمایت از آسیب دیدگان حوادث غیر مترقبه مهاجرین افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران گفت: برای اینکه کمک ها به صورت دقیق به آسیب دیدگان از زلزله هرات برسد نیاز به نظارت عمومی و اطلاع رسانی دقیق از سوی مراجع ذیربط است.

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد وحیدی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: کمک ها به اندازه کافی انجام شده و اگر مشخص شود که به افراد مستحق آنگونه که باید نرسیده به این معنا است که مورد دستبرد قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: در روز دوم وقوع زلزله شدید در هرات یک ستاد مردمی از اقشار مختلف مهاجرین افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران برای کمک به زلزله زدگان در هرات افغانستان شکل گرفت، اولین اقدام برای حفظ امانت کمک های مردمی افتتاح حساب مشترکی به نام ستاد بود تا وجوه کمکی به این حساب مشترک واریز شود. اقدام دوم هم  ایجاد و اعلام مراکزی در سطح شهر مشهد برای دریافت کمک های غیر نقدی مهاجرین افغانستانی و نهادها و برادران ایرانی بود که از روز اول اعلام همدردی و آمادگی برای کمک به زلزله زدگان افغانستانی کرده بودند.  

وحیدی افزود: اقدام سوم بسته بندی این کمک ها و هماهنگی نهادهای درگیر در این موضوع است که شخصا در مناطق زلزله زده هرات حضور پیدا کرده تا بررسی دقیق از نیازهای مردم انجام شود که در جلسه ستاد این مساله و نیازها مطرح شد.

رئیس ستاد مردمی حمایت از آسیب دیدگان حوادث غیر مترقبه مهاجرین افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: هماهنگی هایی هم با نهادهای جمهوری اسلامی ایران از جمله استانداری، اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات شده و دیداری هم با والی هرات انجام و هماهنگی های خوبی هم شد.

وی با بیان اینکه کمک های فوری به زلزله زدگان رسیده، نیازهای اولیه آن ها برطرف و اسکان موقتی انجام شده، گفت: برای جلوگیری از هدر رفتن کمک ها و مدیریت دقیق آن زمان بیشتری در نظر گرفته شده است. در جلسه با والی هرات هم مطرح شد که کمک ها باید با هماهنگی شورای علما توزیع شود، برای توزیع کمک های نقدی نمایندگانی از مستوفیت و استخبارات حضور خواهند داشت، اما این موضوع مطرح شد که چون مردم اعتماد کرده و پول های کمکی را در اختیار ستاد قرار داده اند، انتظار دارند که به افراد مستحق برسد.

به گفته وحیدی راهکاری که در این زمینه  ارایه شد این بود که بخشی از کمک ها به مستحقین مثلا ساخت ده واحد مسکونی را از طرف این ستاد به عهده بگیریم. این موضوع را همان ستادی که در هرات به ریاست شورای علما تشکیل شده به ما تفویض می کند که در منطقه ای خاص با نقشه ای خاص این نیاز برطرف شود و یا اگر نیاز به کمک های غذایی است، روستاهای مشخصی برای کمک های مهاجرین افغانستانی در ایران اختصاص داده شود تا کمک ها به آنجا منتقل و توزیع شود.

این فعال فرهنگی-اجتماعی افغان بیان داشت که مراحل اولیه کمک ها که خارج کردن اجساد و مجروحین از زیر آوارها بوده انجام شده. تیم های امداد و نجات جمهوری اسلامی ایران هم اولین و تنها تیم هایی بودند که اجازه حضور در منطقه زلزله زده را پیدا کردند و کمک های برادران ایرانی جای تشکر و قدردانی دارد.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از سوء استفاده ها از کمک ها به زلزله زدگان هرات نیاز به نظارت عمومی است، کمک های فراوانی از داخل و خارج افغانستان شده و کمک های بین المللی هم انجام شده که به قدر کفایت است، پس باید تمام نیازمندی های آسیب دیدگان با این کمک ها تامین شود و اگر تامین نشود به این معنا است که کمک ها به دست مردم نرسیده. زلزله زدگان تا قبل از فرا رسیدن فصل زمستان باید اسکان دایمی پیدا کنند و نظارت عمومی و اطلاع رسانی درست می تواند این امیدواری را به وجود آورد که کمک ها به افراد مستحق رسیده و دستبردی انجام نشده است.

 

کلیدواژه