عقرب 14, 1402 14:28 Asia/Kabul

عضو هیات رئیسه اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان تاکید کرد: برای بهبود وضعیت اقتصادی در این کشور باید هماهنگی لازم بین جهان و حکومت طالبان ایجاد شود.

خانجان الکوزی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به گزارش اخیر بانک جهانی در مورد وضعیت اقتصادی افغانستان و اینکه پس از روی کارآمدن طالبان نرخ تورم و قیمت کالاهای اساسی در این کشور کاهش یافته اما فقر و بیکاری در میان زنان و جوانان همچنان پابرجاست و بخش مالی از مشکلات نقدینگی رنج می‌برد، گفت: در وجود مشکلات اقتصادی در افغانستان شکی نیست و بیکاری هم افزایش پیدا کرده است.

وی یاد آور شد: در زمان دولت های قبلی در افغانستان وضعیتی به وجود آمده بود که این کشور متکی به کمک های خارجی بود و به این خاطر سطح زندگی مردم بالا رفته بود، با روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان کمک های خارجی قطع شد و برخی مسایل سیاسی هم وجود دارد که اقتصاد این کشور را تحت فشار قرار داده، از جمله مشکلات و محدودیت های بانکی، مشکل انتقال پول و منجمد شدن دارایی های افغانستان در بانک های خارجی. اما با وجود مشکلات شفافیت هم بیشتر شده است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، کمک های بانک جهانی و برخی دیگر از سازمان ها هم در زمان لازم به افغانستان نمی رسد به این خاطر حقوق کارمندان دولتی و کارکنان بیمارستان ها و کمک ها به بیمارستان ها کاهش پیدا کرده و به این خاطر مشکلات مردم افزایش یافته است.

این فعال اقتصادی عنوان کرد: به رسمیت شناخته نشدن حکومت طالبان و تحریم های وضع شده علیه آنان هم تاثیر خود را در این قضیه داشته است، زمانی که دنیا با حکومت طالبان روابط و مناسبات دیپلماتیک نداشته باشد، برای رفت و آمد و انتقال کالاهای تجاری هم مشکل ایجاد می شود و سرمایه گذاران خارجی هم نمی توانند با جرات در افغانستان سرمایه گذاری کنند، به این خاطر دنیا و حکومت طالبان باید به توافقی دست پیدا کنند تا مردم افغانستان از رنجی که در آن قرار دارند رهایی یابند زیرا فشارها بیشتر روی مردم افغانستان است تا حکومت طالبان.

این فعال اقتصادی افغان گفت: در کنار فشارهای دنیا بر حکومت طالبان و مردم افغانستان و مشکلاتی که این مردم دارند، موضوع اخراج اجباری گسترده مهاجرین افغانستانی از پاکستان که بسیاری از آن ها در پاکستان سرمایه گذاری های بزرگی کرده اند و مشغول فعالیت های اقتصادی بزرگ و کوچک بوده اند فشار جدی بر آنان، حکومت طالبان و اقتصاد افغانستان وارد می کند. 

الکوزی بیان داشت: اگرچه حکومت طالبان تلاش دارد نیازمندی های اولیه این مهاجرین بازگشت کننده را تامین کند، بخش خصوصی افغانستان تمام تلاش خود را برای کمک به آن ها می کند اما ایجاد زمینه کار و اشتعال در کوتاه مدت برای آن ها دشوار است و برای اینکه آن ها در افغانستان بمانند باید مسکن و کار مناسب برای آن ها فراهم شود.

این کارشناس اقتصادی همچنان خاطرنشان کرد: یک نکته قابل نگرانی هم این است که آن دسته از مهاجرین افغان که از پاکستان اخراج می شوند نمی توانند سرمایه های خود را به افغانستان انتقال دهند، دولت پاکستان حتی آن دسته از افغان هایی را که ده ها سال است در آن کشور ساکن هستند، خانه و کارخانه دارند و سرمایه گذاری کرده اند، اخراج می کند، فقط اجازه می دهد مبلغ بسیار اندکی با خود به افغانستان ببرند و اجازه انتقال سرمایه ها و دارایی هایشان را به آن ها نمی دهد که کاملا غیر اسلامی و غیر انسانی و بسیار نگران کننده است.

وی اضافه کرد: افغانستان ظرفیت های اقتصادی زیادی دارد و از آب ها، معادن و ظرفیت های ترانزیتی و زراعتی خوبی برخوردار است که با استفاده از این فرصت ها وضعیت اقتصادی افغانستان رو به بهبود خواهد رفت، اما تا کنون بین حکومت طالبان و دنیا هماهنگی لازم وجود ندارد و کمبود برق هم یک مشکل جدی است.

 

کلیدواژه