عقرب 18, 1402 18:29 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: با سفر هیات بلندپایه حکومت طالبان به ایران این اطمینان خاطر حاصل شد که روابط و تعامل سازنده و رو به رشد بین افغانستان و ایران همچنان برقرار است.

سید حسین هادی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار کرد: در سفر مهم هیات بلندپایه حکومت طالبان به جمهوری اسلامی ایران در مورد مسایل مختلف به ویژه مسایل اقتصادی بحث و گفت و گو شد و طرفین به توافقاتی هم رسیدند.

وی افزود: تعدادی از قدرت های فرامنطقه ای تلاش می کنند وضعیت افغانستان را برای کشورهای همسایه آن به ویژه جمهوری اسلامی ایران امنیتی و به ضرر آن ها نشان دهند از اینرو سفر ملا برادر به عنوان یکی از چهره های اصلی و قدرتمند طالبان به ایران از اهمیت قابل توجهی برخوردار و خنثی کننده این تلاش ها است.

به گفته این کارشناس افغان در کنار مسایل اقتصادی در این سفر حتما مسایل سیاسی، حسن همجواری و مسایل خرد و کلان دیگر هم مد نظر بوده و به آن ها پرداخته شده و می تواند سفر پر دستاوردی برای مردم افغانستان و ایران باشد.

هادی عنوان کرد: در این سفر هیات بلندپایه اقتصادی حکومت طالبان و مقامات جمهوری اسلامی ایران به توافقات و دستاوردهای قابل توجهی دست پیدا کرده اند از جمله افزایش تبادل کالا، ترانزیت، اتصال ایران با کشورهای آسیای میانه از طریق افغانستان، امتداد خط آهن ایران و افغانستان تا قندهار، 24 ساعته شدن گمرک های ایران و افغانستان و بسیاری مسایل اقتصادی دیگر. در عین حال نگرانی هایی که بین ایران و افغانستان از نظر سیاسی و امنیتی وجود داشته و رسانه های غربی آن را بزرگنمایی می کنند هم خنثی می شود.

وی بیان کرد: به این ترتیب اطمینان خاطری هم ایجاد می شود که از ناحیه افغانستان نه تنها تهدیدی علیه ایران وجود ندارد بلکه همانگونه که در گذشته روابط گسترده سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بین دو کشور وجود داشته در حال حاضر هم تعامل سازنده ای برقرار و در حال تقویت است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به تصمیم دولت موقت پاکستان در مورد اخراج اجباری تعداد زیادی از مهاجران افغانستانی از آن کشور هم عنوان کرد: کشورهای پاکستان و ایران طی چند دهه گذشته از مهاجران افغانستانی به خوبی میزبانی کرده اند اما با وجود اینکه دولت موقتی در پاکستان حاکم است تصمیم های کلان و ناگواری در رابطه با مهاجران افغانستانی و در حقیقت افغانستان اتخاذ می کند.

هادی همچنان خاطرنشان کرد: از طرف دیگر با توجه به اینکه رسانه های غربی طی ماه های گذشته به دنبال خدشه دار کردن روابط مهاجران افغانستانی با مردم ایران بوده اند و با در نظر داشت اینکه جمهوری اسلامی ایران با وجود مشکلات فراوانی که دارد همچنان از مهاجران افغانستانی میزبانی می کند در حالیکه دولت موقت پاکستان تصمیم به اخراج اجباری مهاجران گرفته سفر هیات بلندپایه حکومت طالبان پیامی هم به پاکستان دارد.

وی اضافه کرد: سفر ملا برادر و هیات همراهش به ایران در کنار مسایل دیگر می تواند به نوعی این موضوع را هم به دولت پاکستان گوشزد کند که مهاجران افغانستانی را به اجبار اخراج می کند اما ایران کماکان میزبان مهاجرین است.

 

کلیدواژه