عقرب 21, 1402 15:13 Asia/Kabul

رئیس انجمن فعالین اقتصادی افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران گفت: در نشست با هیات بلندپایه اقتصادی حکومت طالبان خواستار تشکیل کمیته ای تخصصی از طرف آن حکومت شدیم تا برای بررسی و حل مشکلات موجود با کمیته مربوطه این انجمن نشست های دوره ای داشته باشند.

بشیر احمد اربابی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: در این نشست از هیات اقتصادی طالبان خواستیم یک تیم تخصصی تشکیل دهند تا در نشست های دوره ای با آنان بتوانیم در مورد مشکلات و چالش هایی که بر سر راه سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی و مهاجرین افغانستانی وجود دارد گفت و گو کنیم که مورد استقبال و موافقت قرار گرفت.

وی افزود: هدف از نشست اعضای انجمن فعالین اقتصادی افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران با هیات بلندپایه اقتصادی که به ریاست ملا عبدالغنی برادر معاون ریاست الوزرای حکومت طالبان به ایران سفر کرده بودند، دیدار با هیات اقتصادی طالبان در خراسان رضوی بود زیرا بیش از هفتاد درصد سرمایه گذاری های افغانستانی ها در استان خراسان رضوی است.

به گفته رئیس انجمن فعالین اقتصادی افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران هیات طالبان هم از این پیشنهاد استقبال و موافقت کرد که یک کمیته تخصصی تشکیل بدهند تا به صورت دوره ای با اعضای انجمن فعالین اقتصادی مقیم ایران نشست داشته باشند و دعوت کردند که هر از گاهی تیم اقتصادی انجمن به کابل رفته و در مورد مشکلات صحبت کنند تا برای حل آن ها اقدام شود.

این فعال اقتصادی افغان عنوان کرد: سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی افغانستانی در خراسان رضوی ایران در بسیاری از زمینه ها از جمله در بخش های سوخت، پتروشیمی، هتلداری، توریستی و جهانگردی، ساختمانی، صنعت و معدن، حمل و نقل و کشاوری فعالیت دارند.

اربابی یاد آور شد: بیش از هفتاد درصد صادرات جمهوری اسلامی ایران به افغانستان از خراسان رضوی و از طریق مرز دوغارون و میلک انجام می شود، با این تعاملات اقتصادی امنیت در مرزها ایجاد می شود و اقتصاد هر دو کشور رونق پیدا می کند ضمن اینکه صادرات و واردات باید دو طرفه باشد و از ظرفیت های هر دو کشور در این زمینه استفاده شود.

این کارشناس اقتصادی یاد آور شد که تاجران و سرمایه گذاران افغانستانی مقیم ایران با چالش هایی هم مواجه هستند که از مسوولان دو کشور خواسته ایم با برگزاری نشست ها و گفت و گوها مشکلات و چالش ها را برطرف کنند و امید می رود که این مشکلات و چالش ها رفع شود.

وی اضافه کرد: در تهران از گذشته دفتر پلیس گذرنامه و مهاجرت در ساختمان سازمان سرمایه گذاری مستقر بوده و در رابطه با موضوع اقامت و خروج و مراجعت تاجران در اسرع وقت فعال هستند و با پیگیری های انجام شده این دفتر در سازمان سرمایه گذاری مشهد هم مستقر شده و به موضوع اقامت و خروج و مراجعت تجار در اسرع وقت رسیدگی می شود.

 

کلیدواژه