قوس 16, 1402 18:20 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی پاکستانی گفت: دستگیری تعدادی از اعضای تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) در افغانستان نشان دهنده افزایش فشارهای دولت اسلام آباد بر حکومت طالبان است.

عبدالرحیم درانی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به دستگیری بیست و پنج نفر از اعضای تحریک طالبان پاکستان توسط طالبان در افغانستان اظهار کرد: دستگیری این افراد همچنان بیانگر نادرست بودن ادعای طالبان است که می گفتند نیروهای تی تی پی در افغانستان حضور ندارند.

وی با یاد آوری اینکه در میان دستگیر شدگان کسانی هم بوده اند که دولت پاکستان اسامی آنان را به حکومت طالبان داده بود، عنوان کرد: دولت اسلام آباد به ویژه طی یک سال گذشته از حکومت طالبان می خواست نیروهای تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) را که در افغانستان حضور دارند و در خاک پاکستان عملیات انجام می دهند دستگیر کند و لیستی هم از سران این نیروها داده بود.

به گفته این کارشناس سیاسی در صورتی که فشارهای طالبان افزایش یابد و مذاکرات طرفین هم ادامه پیدا کند ممکن است تعداد بیشتری از نیروهای تی تی پی در افغانستان دستگیر شوند که به این ترتیب تنش ها هم بین دولت اسلام آباد و حکومت طالبان کاهش خواهد یافت.

درانی در مورد نقش مقامات امریکایی در دستگیری نیروهای تی تی پی در افغانستان هم گفت: توماس وست نماینده امریکا در امور افغانستان بار دیگر سفر منطقه ای خود را آغاز کرده و گفت و گو در مورد مهاجرین افغانستانی در پاکستان، مسایل اقتصادی و کمک به افغانستان از اهداف این سفر اعلام شده، این گمانه هم وجود دارد که مقامات امریکایی ابتدا با طالبان به توافقاتی رسیده اند و حامل پیام هایی به دولت پاکستان هستند و احتمالا این تعداد از نیروهای تی تی پی در نتیجه همین تبادل پیام ها دستگیر شده اند.

این کارشناس پاکستانی در مورد برخی گزارش ها مبنی بر اظهار وجود برخی گروه های تروریستی جدید در پاکستان هم گفت: هر زمانی که تنش ها افزایش یافته گروه های تروریستی جدیدی هم در پاکستان یا افغانستان اعلام موجودیت کرده اند، اگر گروه جدیدی اظهار وجود کرده احتمالا در موازات تی تی پی و مخالفت با دولت اسلام آباد بوده است. از طرف دیگر استخبارات اردوی پاکستان مادر این گروه های تروریستی است و شاهد بوده ایم که رهبران برخی از این گروه ها در پاکستان زندانی بودند اما در نتیجه یکسری معاملات آزاد شدند.

وی تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که استخبارات اردوی پاکستان برای مبارزه با گروه تحریک طالبان پاکستان هنوز در صدد ایجاد چنین گروه هایی باشد زیرا هرگاه ببینند که نمی توانند گروه های شبه نظامی را مهار کنند به شیوه های جدیدی متوسل می شوند که یکی از این شیوه ها ایجاد انشعاب هایی در بین گروه ها، ایجاد گروه های جدید برای مبارزه با گروه های قبلی و تحت فشار قرار دادن گروه های مخالف است.

 

کلیدواژه