قوس 27, 1402 14:41 Asia/Kabul

کارشناس اقتصادی افغان تاکید کرد: راه اندازی راه آهن خواف-هرات اهمیت ویژه ای در تجارت و تبادل کالا بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان دارد.

عبدالواحد احمد یار در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به اظهارات محمد نسیم محمدی رئیس خط آهن هرات در مورد آغاز انتقال کالاهای تجاری از طریق خط آهن خواف-هرات در آینده نزدیک گفت: فعال شدن خط آهن بین ایران و افغانستان سبب می شود که افغانستان از این طریق به جهان خارج راه پیدا کند، در راستای تامین مایحتاج مخصوصا ولایت هرات و ولایت های همجوار کمک شایانی می کند و این دستاورد بسیار بزرگی برای مردم ایران، افغانستان و منطقه است.

وی افزود: راه آهن ظرفیت بالایی دارد، حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای از ظرفیت بیشتری برخوردار است و در تجارت جهانی هم اهمیت ویژه ای دارد به خصوص در منطقه ای که راه ابریشم قدیم نیز از آن می گذشت.

به گفته این کارشناس افغان انتقال کالا از طریق ریل ارزانتر، ایمن تر، سریعتر و با سهولت بیشتری انجام می شود و در صورتی که راه آهن خواف-هرات راه اندازی شود، ولایت هرات سریعتر به کالاهای وارداتی دست پیدا می کند و می تواند نقش توزیع کننده به سراسر افغانستان داشته باشد ضمن اینکه افغانستان هم به خط آهن جهانی متصل می شود و از این طریق به راحتی می تواند کالاهای خود را به ایران و سایر نقاط جهان صادر کند.

احمد یار یاد آور شد: ظرفیت های همکاری بین ایران و افغانستان بسیار زیاد است که به دلایل مختلف به صورت کامل از آن ها استفاده نشده است، اشتراکات زیادی از نظر جغرافیایی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و سایر عرصه ها بین دو کشور وجود دارد، ایران اولین بازار مواد و مواد اولیه افغانستان است و از آنجا که افغانستان محصور در خشکی است همجواری آن با ایران بسیار با اهمیت و حیاتی است و تعاملات دو کشور را افزایش می دهد.

وی اضافه کرد: برای استفاده از این ظرفیت ها در کنار خط آهن که از اهمیت زیادی برخوردار است، مسیرهای هوایی، حمل و نقل جاده ای، اتوبوسرانی، حوزه تبادل کالا، گردشگری، جهانگردی  و سایر بخش ها قابل استفاده است.

 

کلیدواژه