دلو 05, 1402 13:51 Asia/Kabul

رئیس حزب بیداری ملت افغانستان تاکید کرد: برای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان باید از احزاب ملی و خوش سابقه این کشور استفاده شود.

عبدالمقصود حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل گفت: حاکمیت ها همواره مشروعیت خود را از مردم کسب می کنند، اما مردم در افغانستان از حکومت فعلی رضایت ندارند و خواستار یک حکومت منتخب هستند تا در تعیین سرنوشت و مسوولان خود سهیم باشند.

وی افزود: مردم افغانستان مانند جامعه جهانی خواستار تشکیل حکومت فراگیر در کشورشان هستند اما برای تشکیل چنین حکومتی دنیا نباید سراغ کسانی برود که در حکومت های قبلی حضور داشتند فرصت ها را از دست داده و فقط به منافع خود می اندیشیدند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: برای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان باید به احزاب سیاسی ملی که از متن جامعه برخاسته اند و منافع علیای کشور را در اولویت کاری خود قرار داده اند، توجه شود و از کادرهای متخصص آن ها برای پیشبرد امور حکومتی استفاده شود.

حسن زاده در رابطه با اظهارات ضمیر کابلف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان مبنی بر اینکه  کشورش در اواخر ماه جاری میلادی با چین، ایران و پاکستان نشستی را درباره افغانستان برگزار می کند که تعامل با مقامات طالبان در مورد تشکیل حکومت فراگیر و مبارزه با تروریسم و مواد مخدر از موضوعات آن خواهد بود، عنوان کرد: به دنبال برگزاری نشست هایی در مورد افغانستان در کشورهای مختلف،  تعاملات با طالبان افزایش یافته، نمایندگی های تعدادی از کشورها در افغانستان بازگشایی شده و بعضی از کشورها هم دیپلمات های حکومت طالبان را پذیرفته اند، اما کشورهای همسایه و منطقه نگرانی هایی هم دارند به ویژه از اینکه تروریست ها و یا مواد مخدر از افغانستان وارد آن کشورها شود.

این کارشناس سیاسی گفت: طی چند دهه گذشته تروریست ها از برخی کشورهای منطقه وارد افغانستان می شدند و قاچاقچیان مواد مخدر از این کشور برای قاچاق این مواد استفاده می کردند، اکنون هم کشورهای منطقه از اینکه از افغانستان هدف تهاجم تروریست ها قرار بگیرند و یا در این کشور مواد مخدر تولید شد نگران هستند.

وی اضافه کرد: با روی کار آمدن طالبان در افغانستان مواد مخدر در این کشور کشت نمی شود، خرید و فروش آن هم ممنوع شده، مبارزه با مواد مخدر به صورت جدی انجام می شود و تعداد زیادی از معتادان به مواد مخدر جمع آوری و درمان شده اند به این ترتیب نگرانی کشورهای منطقه از کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان هم کاهش پیدا می کند.

 

کلیدواژه