دلو 12, 1402 14:18 Asia/Kabul

سفیر سابق ایران در افغانستان گفت: گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد فعالیت های تحریک طالبان پاکستان و القاعده در منطقه و افغانستان قابل تامل است.

ابوالفضل ظهره وند در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری در مورد گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص حمایت حملات تحریک طالبان پاکستان از داخل افغانستان و نقش القاعده در ارایه تجهیزات و تسلیحات به تحریک طالبان پاکستانی و آموزش نیروهای آن برای اجرای عملیات‌ برون‌مرزی اظهار کرد: سازمان ملل متحد طی چند دهه گذشته همواره در صحنه افغانستان فعال بوده و این کشور را به خوبی می شناسد، در ظاهر امر هم کارهای عام المنفعه و بشردوستانه انجام می داده اما فعالیت های سیاسی و اطلاعاتی هم داشته و دفاتر این سازمان پوشش خوبی برای دیگر فعالیت هایش بوده است و زمانی که با این پیشینه چنین گزارشی منتشر کرده قابل تامل است.

وی با اشاره به گفته های مسوولان سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه داعش هم تهدید جدی برای افغانستان است هرچند حکومت طالبان برای تضعیف آن تلاش کرده، گفت: حضور و فعالیت گروه داعش بیشتر در حوزه شمال شرق افغانستان قابل توجه و موجب نگرانی برای کشورهای آسیای میانه، روسیه و حتی چین است.

ظهره وند به نقش امریکایی ها در جابجایی نیروهای داعش از غرب آسیا به این منطقه گفت: امریکایی ها این نیروها را نگهداری کرده و آموزش می دهند و به عنوان ابزار ژئوپلیتیک از آن ها استفاده کرده اند و در آینده هم از آن ها در بازی های منطقه ای خود استفاده خواهند کرد به همین دلیل ضروری است که سرویس های اطلاعاتی منطقه همکاری بیشتری برای مقابله با این تحرکات داشته باشند زیرا تهدید مشترک است.

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه ریشه گروه های تروریستی مانند داعش و القاعده یکی است و همه قرائت خاص و محدودی از اسلام دارند، عنوان کرد: القاعده و داعش در عراق و سوریه رفتاری شبیه رفتار طالبان در دوره اول حکومت شان داشتند و حامیان مشترکی هم دارند. دیدگاه آنان هم مشابه رژیم صهیونیستی است به گونه ای که غیر از خود را برنمی تابند و منطق آن ها از لبه شمشیر یا لوله تفنگ می گذرد یا اینکه دیگران یا با آن ها و یا علیه آن ها هستند چیزی که به هیچ عنوان با آموزه های ادیان الهی سازگار نیست.

وی اضافه کرد: به هر صورت تروریسم، تروریسم است چه در چهره امریکا ظهور کند چه در چهره رژیم صهیونیستی و چه در قامت گروه هایی مانند القاعده و داعش، مساله این است که ثمره کار آن ها چیزی جز وحشت و ارعاب نیست و پیگیری اهدافشان به قیمت نابودی دیگران تمام می شود.

 

کلیدواژه