دلو 28, 1402 16:42 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: ممکن است ارتباطات بین بخش هایی از طالبان و داعش سبب کاهش حملات این گروه در افغانستان شده باشد.

سید محمد باقر محسنی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به برخی گزارش های طالبان در مورد سرکوب داعش و گزارش دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل متحد به شورای امنیت که در آن به کاهش فعالیت های داعش در افغانستان تاکید شده اظهار کرد: مشخص نیست که این گزارش از طریق مراجع رسمی طالبان تهیه شده یا از طریق ارزیابی مستقل و میدانی اما به نظر می رسد تا حدودی بر اساس اعلامیه ها و ادعاهای رسمی طالبان تهیه شده باشد.

وی افزود: اما در گزارش های شورای امنیت سازمان ملل متحد اطلاعات ماهواره ای و یا میدانی هم مورد استفاده قرار می گیرد، به هر صورت، داعش در افغانستان میدان عمل مناسب تری دارد اما با توجه به ارتباطاتی که بین داعش و بخش هایی از طالبان وجود دارد ممکن است حملات این گروه در داخل افغانستان کمرنگ تر شده باشد در حالیکه در خارج از افغانستان عملیات انجام می دهد و مسوولیت آن را هم می پذیرد.

به گفته این کارشناس سیاسی به هر صورت تهدید داعش در افغانستان هنوز وجود دارد و ممکن است با طالبان هم تبانی و توافق پنهانی داشته باشد. حملاتی در غرب کابل و حملاتی هم علیه مقامات طالبان در مناطق مختلف افغانستان انجام شده و این نشان می دهد که ممکن است بخش هایی از طالبان با توجه به رقابت های درون گروهی از ابزار داعش استفاده کنند.

محسنی بیان کرد: در حال حاضر نه تنها تهدید داعش بلکه تهدید گروه های دیگر تروریستی مربوط به کشورهای دیگر در افغانستان وجود دارد و به نظر می رسد که طالبان می خواهند از تروریسم به عنوان یک ابزار در مناسبات منطقه ای استفاده کنند.

وی تاکید کرد: برای مقابله با گروه های تروریستی مانند داعش باید زمینه های سربازگیری و فعالیت آن ها مورد توجه قرار بگیرد، مردم افغانستان به صورت کلی نسبت به وضع موجود اعتراض دارند زیرا یک دولت مسوول و مردمی که حمایت اکثریت مردم را با خود داشته باشد در این کشور وجود ندارد، در حالی که دولتی با سیاست های شفاف و اعلام شده می تواند همکاری های مردمی و منطقه ای را جلب کند.

محسنی گفت: در حال حاضر در مناسبات منطقه ای و جهانی با طالبان هم بی اعتمادی موج می زند و یک حکومت جدا از دیگران نمی تواند جلب همکاری کند و به همین خاطر از ابزارهای وحشت افکنانه استفاده می کند.

وی با اشاره به برگزاری نشست دوحه قطر در مورد افغانستان در آینده نزدیک هم عنوان کرد: این نشست تا حد زیادی نمادین است و با برنامه مشخصی برگزار نمی شود، بر اساس آنچه اعلام شده موضوع آن بررسی وضعیت افغانستان و چگونگی تعامل با طالبان است و بحث مبارزه با تروریسم و حکومت فراگیر مطرح نیست که به نظر نمی رسد چنین نشست هایی راه به جایی ببرد.

 

کلیدواژه