دلو 29, 1402 18:02 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: تا زمانی که جامعه جهانی بر طالبان فشار نیاورد آنان توجهی به تشکیل حکومت فراگیر و رعایت حقوق بشر نخواهند کرد.

شمس الحق آریانفر در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری در مورد بیانیه جریان های سیاسی مخالف طالبان که خواستار مساعد شدن زمینه شکل گیری دولت قانونی برخاسته از اراده مردم در افغانستان شده اند، اظهار کرد: در صورتی که جامعه جهانی بخواهد زمینه ایجاد دولت قانونی در افغانستان به سرعت فراهم می شود اما مساله این است که تا کنون فشاری از طرف جامعه جهانی بر طالبان وارد نشده است.

وی افزود: از یک سو موسسات بین المللی مختلف به طالبان توصیه می کنند که حقوق بشر را رعایت کنند و از طرف دیگر با آنان تعامل برقرار می کنند و دستگاه های استخباراتی به صورت پنهانی از طالبان حمایت می کنند بنابراین طالبان فشاری از طرف جامعه جهانی بر خود احساس نمی کنند.

به گفته این کارشناس افغان اکنون همه می دانند که در افغانستان ساختاری توسط طالبان حاکم شده که تمام معیارها و ارزش های حقوق بشری و جهانی در آن نقض شده، پس اگر جامعه جهانی و سازمان ملل متحد از چنین حکومتی حمایت کنند و عملکرد آن را متوقف نکنند اقداماتشان بیهوده تلقی می شود.

آریانفر یاد آور شد: گروه های مختلف تروریستی در افغانستان حضور و فعالیت دارند، کشورهای مختلف از آن باخبر هستند، تصاویر آن ها را در اختیار دارند و زمانی که جامعه جهانی طالبان را با این نقض حقوق بشر و تجمع گروه های تروریستی در افغانستان می پذیرد آنان هم به خواسته های کشورهای مختلف دنیا تمکین نمی کنند. طبیعی است که چنین حکومت حامی تروریست ها در افغانستان از ملت این کشور نمایندگی نمی کند زیرا این ملت تروریست نیست که تروریست ها در کنار آن حضور داشته باشند.

این کارشناس افغان عنوان کرد: در شرایط کنونی ضروری است که طالبان تحت فشار جامعه جهانی قرار بگیرند تا به مذاکره و صلح تن دهند، طالبان می توانند در کنار مردم افغانستان به عنوان یکی از طرف ها مطرح باشند اما اگر قرار باشد به عنوان طرف اصلی مطرح باشند اقدامات و نشست ها به جایی نخواهد رسید. اگر طالبان در نشست هایی مانند نشست دوحه شرکت نمی کنند به این خاطر است که در نشست ها و مذاکرات حرفی برای گفتن ندارند و از استدلال انسانی، اسلامی و قابل پذیرش برخوردار نیستند.

وی اضافه کرد: اگر هم طالبان در چنین نشست هایی شرکت کنند تشکیل دولت فراگیر را نمی پذیرند زیرا خود را پیروز میدان می دانند و جامعه جهانی هم تا کنون به آن ها چراغ سبز نشان داده است با این وضعیت آن ها هم به خواسته های جامعه جهانی توجهی نخواهند کرد.

 

کلیدواژه