حوت 01, 1402 13:07 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی ایرانی تاکید کرد: سازمان ملل متحد به دنبال آن است که مسایل سیاسی را از مسایل انسانی در ارتباط با افغانستان جدا کند.

پیرمحمد ملا زهی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار کرد: مردم افغانستان با مشکلات عدیده ای از جمله فقر دست و پنجه نرم می کند و سازمان ملل درپی راهی برای کمک رسانی به آن ها بدون در نظرداشت مسایل سیاسی و رفتارهای طالبان است.

وی با اشاره به برگزاری نشست دوحه در مورد افغانستان و خودداری طالبان از شرکت در آن گفت: تعدادی از کشورها و سازمان های بین المللی و نمایندگان زنان افغانستان در این نشست حضور پیدا کردند اما حضور نداشتن طالبان در این نشست نقطه ضعف اصلی آن است زیرا اگر قرار باشد راه حلی برای مشکل افغانستان پیدا شود با حضور طالبان امکان پذیر است و بدون حضور آنان هر تصمیمی که گرفته شود در اجرا با مشکلات جدی مواجه می شود.

به گفته این کارشناس سیاسی دبیر کل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان امیدوارند برای برخی مشکلات راه حل پیدا کنند؛ یکی موضوع به رسمیت شناسی طالبان است و اینکه شرایط چگونه باید پیش برود تا طالبان به عنوان یک حکومت مسوول بخشی از جامعه جهانی شود و عضویت آن در سازمان ملل متحد هم مد نظر قرار بگیرد که البته در این زمینه وحدت نظر وجود ندارد.

ملا زهی عنوان کرد: مساله مهمتر در شرایط فعلی وضعیت جامعه افغانستان است و با وجود اینکه امنیت نسبت به گذشته بهتر شده اما فقر و مشکلات معیشتی مردم را رنج می دهد و نیاز به کمک های بین المللی دارند، به نظر می رسد که سازمان ملل متحد در نظر دارد مسایل سیاسی را از مسایل انسانی جدا کرده و راه حلی پیدا کند که کشورها کمک های خود به افغانستان را در اختیار این سازمان قرار دهند و شرایطی هم ایجاد شود تا طالبان مشکل ایجاد نکنند و کمک های انسانی به مردم افغانستان سازماندهی شود.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: در سطح بین الملل هم واقعیت هایی مطرح است از جمله این که پس از پذیرش استوارنامه سفیر طالبان در چین، بحثی در کشورهای دیگر به وجود آمده مبنی بر اینکه تا چه زمانی می توان طالبان را از روند کلی مسایل جدا کرد و به نظر می رسد جامعه جهانی هم به همین سمت در حرکت است و می گوید طالبان به عنوان یک واقعیت قدرت را به دست گرفته و با وجود مشکلاتی که دارد باید وارد جامعه جهانی شود.

وی اضافه کرد: البته بخشی از این مسایل به رقابت های پشت پرده چین، روسیه امریکا و اروپا برمی گردد و در حالیکه که چین اینگونه با طالبان عمل کرده و احتمالا روس ها هم به دنبال چنین حرکتی هستند غربی ها تصور می کنند اگر بازهم طالبان را نادیده بگیرند آنان به دامن چین و روسیه می افتند و منافع استراتژیک غرب به خطر می افتد.

 

کلیدواژه