برخورد مناسب با خانواده های فرماندهان طالبان در افغانستان؛ راهی برای رسیدن به صلح
(last modified 1395-10-12T10:42:25+00:00 )
جدی 12, 1395 15:12 Asia/Kabul

این امکان وجود دارد که با برخورد مناسب با خانواده های فرماندهان طالبان در افغانستان راهی برای رسیدن به صلح گشوده شود

کارشناس و فعال سیاسی افغان تاکید کرد: این امکان وجود دارد که با برخورد مناسب با خانواده های فرماندهان طالبان که به افغانستان منتقل شده اند از آنان به عنوان وسیله ای برای رسیدن به صلح استفاده کرد.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان مبنی بر اینکه طالبان با هویت جعلی از مرزهای رسمی به عنوان مهاجران بازگشت کننده وارد افغانستان می شوند اظهار داشت: چنین چیزی واقعیت ندارد و طالبان هم با توجه مرزهای طولانی بدون کنترل نیازی به این کار ندارند. اما تعدادی از خانواده های فرماندهان طالبان به افغانستان منتقل شده اند.

وی تصریح کرد: جنرال عبدالرازق فرمانده پلیس قندهار پیشتر در سخنرانی خود مطالبی را ابراز کرد و در صحبتی که با وی داشتم یادآور شد تعدادی از فرماندهان طالبان که درگیر جنگ با دولت هستند به خاطر فشارهای پاکستان خانواده های خود را به افغانستان منتقل کرده اند که شامل زنان و کودکان هستند که نباید برای این خانواده ها مشکل ایجاد شود و حتی می توان از این مساله به عنوان یکی از راه های رسیدن به صلح استفاده کرد.

به گفته این کارشناس سیاسی، پاکستانی ها متوجه شده اند که انتقال خانواده های فرماندهان طالبان به افغانستان در نهایت به ضرر پاکستان تمام می شود و آن ها از کنترل شان خارج می شوند و  زمانی که برخی از فرماندهان طالبان قصد انتقال خانواده های خود را به افغانستان داشتند آن ها را دستگیر و تلاش کردند آن ها را از این تصمیم شان بازدارند.

مژده عنوان کرد که فرمانده پلیس قندهار گفته در افغانستان اما فشاری بر خانواده های فرماندهان طالبان وجود نداشت از اینرو آن ها تمایل داشتند که خانواده هایشان را به افغانستان منتقل کنند که تعدادی هم دستگیر شدند.

وی اضافه کرد: جنرال عبدالرازق تاکید دارد که هرچند فرماندهان طالبان درگیر جنگ با حکومت افغانستان هستند اما خانواده های فرماندهان طالبان تهدیدی محسوب نمی شوند و حتی آمدن آن ها به افغانستان می توانند گامی به سوی صلح باشد.

 

کلیدواژه