حوت 27, 1402 21:09 Asia/Kabul

کارشناس و فعال اقتصادی افغان تاکید کرد: ظرفیت های زیادی در حوزه حمل و نقل جاده ای و ریلی میان ایران و افغانستان وجود دارد و کاهش هزینه ها می تواند بر گسترش فعالیت های بازرگانی میان دو کشور موثر واقع شود.

شیر آقا حبیبی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری گسترش حمل و نقل جاده ای میان ایران و افغانستان را مهم توصیف کرد و گفت: افزایش ظرفیت بندر چابهار و همچنین توسعه زیر ساخت ها در گمرکات زمینی باعث توسعه و گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور خواهد شد.

وی افزود: هر چند که در حال حاضر در بخش های مختلف اقتصادی همکاری های خوبی میان دو کشور در جریان است ولی در عین حال این روند برای فعالیت اقتصادی قابل قبول نیست و باید تلاش های بیشتری در این خصوص انجام بگیرد.

حبیبی اظهار داشت: در حدود سه سال گذشته روابط اقتصادی میان ایران و حاکمیت فعلی در افغانستان رو به گسترش بوده و مقامات دو کشور اقدامات خوبی برای توسعه فعالیت های اقتصادی انجام داده اند ولی آنچه که باید در آینده انجام شود کاهش هزینه های حمل و نقل است که هزینه های دریافتی در این بخش زیاد است و این باعث کاهش فعالیت اقتصادی میان دو کشور خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان داشت: تنش های مرزی میان افغانستان و حکومت طالبان و بسته شدن مرزها به روی ترانزیت کالا از افغانستان به پاکستان، تاجران افغان را ترغیب کرده است که به سمت مسیرهای جایگزین برای تجارت بروند و در چنین شرایطی، ایران بهترین گزینه برای بازرگانان افغانستانی است و این می طلبد که زیر ساخت های جاده ای و گمرکات دو کشور توسعه پیدا کند.

حبیبی توجه به تکمیل راه آهن خواف – هرات را در وضعیت فعلی مهم برشمرد و اظهار داشت: این خط ریلی می تواند مهم ترین و ارزان ترین راه حمل و نقل میان ایران و افغانستان باشد که تا کنون حالت اجرایی پیدا نکرده است و امیدواریم که به زودی تجار و بازرگانان دو کشور بتواند از مزایایی این جاده ریلی بهرمند شوند.

کلیدواژه