حمل 29, 1403 12:31 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: مردم جوامع اسلامی اقدام جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی را تحسین می کنند و از آن خرسند هستند.

رمضانعلی فصاحت در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با موضع جهان اسلام در قبال اقدام پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی اظهار کرد: این موضع به دو بخش تقسیم می شود؛ یکی موضع مردم و دیگری موضع حکومت ها. مردم و توده های جوامع اسلامی قطعا از این اقدام حمایت و آن را تحسین می کنند اما حکومت ها بیشتر بر اساس منافع خود حرکت می کنند، در این مسیر با امریکا و کشورهای قدرتمند همگام بوده اند و واکنش خاصی نشان نداده اند.

وی افزود: براساس منشور سازمان ملل متحد و در راستای دفاع مشروع، جمهوری اسلامی ایران حق مسلم خود می دانست که در راستای پاسداری از خاک و تمامیت ارضی خود به اقدام تجاوزکارانه رژیم غاصب اسرائیل و حمله این رژیم به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق پاسخ دهد که پاسخ دندان شکنی هم داد.

این کارشناس سیاسی در مورد سکوت سازمان ملل متحد نسبت به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق گفت: براساس منشور سازمان ملل متحد هرگاه دولتی اقدام تجاوزکارانه و تهدید صلح انجام دهد از وظایف اساسی شورای امنیت سازمان ملل متحد تلاش برای تامین امنیت است اما از آنجا که این نهاد در راستای تامین منافع کشورهای قدرتمند از جمله امریکا و وابستگانش مانند رژیم صهیونیستی عمل می کند در قبال عمل تجاوزکارانه این رژیم واکنشی نشان نداد.

فصاحت در مورد واکنش امریکا هم عنوان کرد: امریکا در سیاست اعلامی اش، خود را مدافع حقوق بشر و کنوانسیون های بین المللی و از جمله منشور سازمان ملل متحد می داند اما از آنجایی که در عمل و در عرصه روابط بین الملل بر اساس تئوری قدرت و نظریه واقع گرایی عمل می کند و کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی در این راستا هم پیمان می باشند امریکا همواره سعی کرده که از اعمال تجاوزکارانه این رژیم چشم پوشی کند.

وی اضافه کرد: حتی بسیاری از اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در راستای سیاست های امریکا و با تائید و رضایت آن انجام می شود به این ترتیب ضروری بود که جمهوری اسلامی ایران به حمله آن رژیم به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق پاسخ دندان شکنی بدهد.

 

کلیدواژه