ولایت سرپل افغانستان نیازمند کمک جدی حکومت مرکزی برای مقابله با مخالفان مسلح است
(last modified 1395-10-14T10:38:23+00:00 )
جدی 14, 1395 15:08 Asia/Kabul
  • ولایت سرپل افغانستان نیازمند کمک جدی حکومت مرکزی برای مقابله با مخالفان مسلح است

سرپل هدف تهدید طالبان مسلح بوده و نیازمند همکاری جدی حکومت مرکزی برای مقابله با این تهدید است

سخنگوی والی ولایت سرپل در شمال افغانستان تاکید کرد: این ولایت هدف تهدید طالبان مسلح قرار دارد و نیازمند همکاری جدی حکومت مرکزی برای مقابله با این تهدید است.

ذبیح الله امانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در شمال افغانستان گفت: ولایت سرپل از ولایات ناامن افغانستان به شمار می رود و طالبان فعالیت گسترده ای در آن دارند چنانچه ولسوالی (شهرستان) کوهستانات این ولایت از یک سال قبل در کنترل طالبان قرار دارد و چندین مرکز آموزش هراس افکنی در آن ایجاد کرده اند.

وی تصریح کرد: از این ناحیه نگرانی های زیادی وجود دارد، چهار ولسوالی مهم این ولایت هم تحت تهدید مستقیم طالبان قرار دارند و نیروهای نظامی با آنان درگیر نبرد هستند.

امانی افزود: بارها این مسایل را مطرح و از حکومت درخواست کمک و راه اندازی یک عملیات گسترده در سرپل کرده ایم اما آنگونه که باید توجهی صورت نگرفته است، طی چند روز گذشته هم درگیری بین طالبان و نیروهای حکومتی رخ داد که تعدادی کشته و زخمی از طرفین برجا گذاشت.

سخنگوی والی سرپل با بیان اینکه حملات طالبان بر ولسوالی سانچارک نیز صورت گرفته و مشکلاتی را ایجاد کرده گفت: بار دیگر از حکومت و ارگان های ذیربط تقاضای کمک و توجه جدی می کنیم زیرا اگر این توجه صورت نگیرد اوضاع از این وخیم تر خواهد شد.

این مقام ولایت سرپل عنوان کرد: هرچند حکومت مرکزی در نقاط مختلف افغانستان درگیر جنگ با مخالفان مسلح است، با مشکلات زیادی روبرو بوده و توان رسیدگی به همه نقاط را ندارد اما به ولایت سرپل هم باید توجه جدی کند زیرا طالبان مسلح در این ولایت بسیار تقویت شده اند.

به گفته امانی نیروهای طالبان سعی می کنند که جنگ را به خانه های مردم بکشانند و از آن ها به عنوان سپر انسانی استفاده کنند اما نیروهای دولتی تلاش دارند که به مردم آسیب نرسد و جنگ را به خارج از شهر بکشانند.

سخنگوی والی سرپل گفت: اکنون نیروهای اردو، پلیس و نیروهای مردمی آمادگی مقابله با شورشیان طالبان را دارند اما طالبان هم تقویت شده اند و هر قدر به فصل بهار نزدیک شویم و هوا رو به گرمی برود تحرکات آنان بیشتر می شود.

امانی با اشاره به اظهار نگرانی ظاهر وحدت والی ولایت سرپل از فعالیت گروه داعش در این ولایت هم گفت: این گروه از شش ماه قبل در نقاط مرزی ولسوالی های درزاب، خوش تپه و صیاد اقدام به فعالیت و سربازگیری کرده اما تاکنون نبرد رو در رو با نیروهای دولتی نداشته است.

وی اضافه کرد: گزارش های تائید نشده ای از کوچ دادن اجباری برخی خانواده ها که اعضای آن به نوعی با دولت همکاری دارند، وجود دارد و بصورت کلی وضعیت مردم نابسامان و نگران کننده گزارش شده است.

 

کلیدواژه