ثور 08, 1403 16:04 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: مردم افغانستان با ایمان به خدا، تلاش زیاد و دادن قربانیان بسیار نیروهای اشغالگر شوروی را اخراج و نظام دین ستیز کمونیستی را ساقط کردند

محمد داود افشار در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار کرد: اما به خاطر نبود کار فرهنگی اصیل در دوران جهاد و گرفتاری رهبران احزاب به مادیات، قدرت طلبی و قوم گرایی دستاوردهای جهاد به درستی مورد استفاده قرار نگرفت. 

این کارشناس سیاسی بیان کرد: کودتای ننگین هفت ثور (اردیبهشت) سال 1357 توسط ایادی شوروی به عنوان ابرقدرت وقت شرق، انجام شد که سرآغاز انحراف جامعه افغانستان از مسیر توسعه و پیشرفت بود، کسانی که به دین باور نداشتند و آن را افیون ملت ها می دانستند نه تنها حکومتشان مایه سعادت و خوشبختی برای مردم افغانستان نشد بلکه صفحات تاریکی را برای این مردم رقم زد که تا کنون هم ادامه دارد.

وی افزود: از آنجا که جامعه افغانستان دین مدار و پایه های دینی در میان آن عمیق بود، مردم در برابر حکومت کمونیستی دست به قیام زدند که به اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران، یکی از دلایل اصلی سقوط امپراتوری شرق یا شوروی هم ایستادگی و مبارزه مردم افغانستان در برابر نظام کمونیستی وقت در افغانستان به عنوان دست نشانده شوروی بود.

افشار در رابطه با تندروی های کمونیست ها در افغانستان و دلایل آن هم گفت: اندیشه باطل کمونیسم و مارکسیسم آن را به تندروی کشاند در حالی که شاخصه دین اسلام اعتدال و میانه روی است و هر مکتب دیگری به جز اسلام دچار افراط و تفریط می شود.

این کارشناس افغان عنوان کرد: کمونیسم چون منکر بدیهی ترین مقوله یعنی وجود خدا در عالم بود دچار افراط و تفریط وحشتناکی شد، نوع نگاه به خلقت در تمام سیاست های آن و رفتار پیروان آن تاثیر گذاشت و کسانی هم که در افغانستان به آن باور داشتند عملکرد وحشتناکی داشتند، کشتار، استبداد، خفقان و مسایلی از این قبیل از نقاط تاریک دوره کمونیستی در افغانستان بود، در آن دوره هزاران نفر در افغانستان بدون اینکه پرونده قضایی داشته باشند و محاکمه شوند، توسط حکومت به شهادت رسیدند.

وی یاد آور شد: نیروهای حکومتی در آن زمان بسیاری از افراد را به خاطر اعتقادات دینی که داشتند و به خاطر دوستی امام خمینی (ره) دستگیر کرده و به شهادت می رساندند و بسیاری از کسانی که تا حدی متنفذ بودند در دوره کمونیست ها در افغانستان یا کشته و یا آواره شدند.

افشار با اشاره به مبارزه مردم افغانستان با نیورهای اشغالگر شوروی و حکومت دست نشانده کمونیستی و پیروزی مجاهدین در هشتم ثور (اردیبهشت) سال 1371 و در عین حال توفیق نیافتن آنان برای استفاده درست از این دستاورد و افتادن افغانستان به دام جنگ های داخلی هم گفت: در جریان جهاد مردم افغانستان ابرقدرت شرق یا شوروی تلاش می کرد تا جریان جهاد این مردم را منحرف کند، امریکایی ها و وهابی ها هم تلاش زیادی کردند که روی اندیشه خالصانه مجاهدین تاثیر بگذارند، در نتیجه اذهان رهبران احزاب از اینکه در کنار جهاد نظامی باید فعالیت های فرهنگی اصیل هم داشته باشند، منحرف شد.

وی اضافه کرد: این رهبران احزاب درگیر مادیات، مقام، زر و زور شده و از اندیشه اصلی جهاد که قیام برای خدا بود دور شدند. با توجه به اینکه کار فرهنگی اصیلی هم در طول دوران جهاد انجام نشده بود و رهبران احزاب گرفتار مادیات شده و اصالت خود را فراموش کردند در فضای جدید به جای اینکه به منافع ملی و اسلامی مردم افغانستان فکر کنند در مسیر قوم پرستی و منیت قرار گرفتند و افغانستان وارد فضای جنگ های داخلی و دوره تاریک دیگری شد.

 

کلیدواژه