جوزا 05, 1403 13:25 Asia/Kabul

کارشناس و سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی حامی همیشگی و قاطع مردم فلسطین و غزه بود.

محمد مختاری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار کرد: شهید رئیسی مرحوم  همواره به موضوع فلسطین اولویت می داد، از مردم فلسطین و به ویژه مردم غزه حمایت همه جانبه می کرد و در هر فرصتی و در کنفرانس های منطقه ای و بین المللی با صراحت لهجه و با قاطعیت از آنان دفاع و حمایت می کرد و بابیان شیوا و احساس عمیق به شهدا و کودکان شهید غزه درود و سلام می فرستاد که بسیار اثرگذار بود.

وی افزود: این مسایل از دید دنیا دور نمی ماند و کشورها و ملت های مسلمان به ویژه مردم شجاع و مجاهد فلسطین و غزه این حقایق و احساسات پاک این شخصیت بزرگ و تاریخی را فراموش نخواهند کرد. آقای رئیسی به لحاظ شخصیتی هم یک انسان وارسته، فرهنگی، متدین و پایبند به ارزش های انسانی و اسلامی بود و این ویژگی ها سبب شد که در مسند ریاست جمهوری آن ساده زیستی و فرهنگ دینی خود را حفظ کند و خدمت به مردم و تثبیت ارزش های اخلاقی و انسانی را در اولویت قرار دهد.

به گفته این کارشناس سیاسی در بحث سیاست خارجی شهید رئیسی به گسترش روابط با کشورهای همسایه، مسلمان و منطقه تاکید داشت که توفیقات خوبی هم در این زمینه حاصل شد، در زمان ریاست جمهوری ایشان روابط ایران و عربستان به لحاظ دیپلماتیک و سیاسی به بالاترین سطح خود رسید، عضویت جمهوری اسلامی ایران در برخی نهادهای منطقه ای و بین المللی مانند شانگهای و بریکس هم که در عرصه های اقتصادی و امنیتی بسیار موثر بود در زمان ریاست جمهوری ایشان تثبیت شد.

مختاری با اشاره به حکم دادگاه بین المللی دادگستری لاهه به توقف فوری حملات نظامی رژیم صهیونیستی به رفح و تاثیر آن هم گفت: طی هشت ماه که از حملات رژیم صهیونیستی به غزه می گذرد کشورهای حامی این رژیم به ویژه امریکا همواره مانع محکومیت رژیم صهیونیستی و اجرای قوانین بین المللی برای توقف این حملات شدند اما حکم دادگاه لاهه باید اجرا شود.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: بر اساس گفته برخی کارشناسان احکام دادگاه بین المللی لاهه لازم الاجرا است، نیاز به تصویب شورای امنیت هم ندارد و این شورا ملزم به اجرای آن است. برخی کشورها مانند افریقای جنوبی که پرونده رژیم صهیونیستی را به دادگاه بین المللی لاهه بردند و حکم این دادگاه نیز به نوعی عملکرد انقلابی بود و اکنون آزمون بزرگی پیش روی شورای امنیت و کشورهایی است که حق وتو دارند.

وی اضافه کرد: بر اساس قوانین بین المللی این حکم باید اجرا شود، رژیم صهیونیستی محکوم شود، نیروهای این رژیم از رفح خارج شوند و راه کمک های بین المللی که پشت گذرگاه رفح مانده اند باز شود.

 

کلیدواژه