پاکستان روابط بسیار غیر دوستانه ای را با افغانستان در پیش گرفته است
(last modified 1395-11-30T08:43:21+00:00 )
دلو 30, 1395 13:13 Asia/Kabul

افغانستان خواستار روابط دوستانه است اما پاکستان روابط بسیار غیر دوستانه و تنش آلودی را با این کشور در پیش گرفته است

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان تاکید کرد: در حالی که افغانستان خواستار روابط دوستانه و صلح و ثبات است، پاکستان روابط بسیار غیر دوستانه و تنش آلودی را با افغانستان در پیش گرفته است. 

سید محمد علی رضوانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات برخی مقامات پاکستانی که گفته اند تروریست ها در افغانستان پایگاه امن دارند اظهار داشت: پس از آنکه دولت افغانستان با هند روابط نزدیکتری برقرار کرد، روابط پاکستان با افغانستان دچار تنش های بیشتری شد.

وی تصریح کرد: یک نمونه آن اقدام دو روز پیش پاکستان در قبال افغانستان است چنانچه پس از حمله انفجاری که در پاکستان صورت گرفت، دولت اسلام آباد در یک اقدام بسیار غیر دوستانه و خارج از حسن نیت روابط دو کشور، سفیر افغانستان در پاکستان را احضار کرد، همچنان لیستی از تروریستان و خواسته هایش را تهیه کرده و از دولت افغانستان خواسته در مورد آن اقدام کند. علاوه بر این ها برخی مناطق ولایات مرزی افغانستان با پاکستان مورد حملات راکتی قرار گرفته و صدها راکت بر سر مردم پرتاب شده که تعدادی از مردم مجبور به ترک خانه هایشان شده اند.

به گفته این کارشناس سیاسی هدف از این اقدامات پاکستان تحت فشار قرار دادن دولت افغانستان است و خواست آن کشور هم این است که دولت کابل در روابط خود با برخی کشورها تجدید نظر کند. اما نتیجه برعکس خواهد بود و روابط غیر دوستانه را بیشتر خواهد کرد، دولت افغانستان تسلیم این فشارها نخواهد شد و روابط خود را با دیگر کشورها بیشتر خواهد کرد.

رضوانی عنوان کرد: دولت افغانستان به خاطر شرایطی که دارد تاکنون آنطور که باید با اقدامات پاکستانی ها برخورد نکرده و هنوز نتوانسته از پتانسیل هایی که در سطح جهانی وجود دارد علیه پاکستان استفاده کند، همین مساله هم سبب شده که دولت اسلام آباد تصور کند می تواند کابل را به قبول خواسته هایش وادار کند.

وی با اشاره به اظهارات مقامات پاکستانی مبنی بر اینکه تروریست ها در افغانستان پایگاه امن دارند گفت: بر کسی پوشیده نیست تروریست هایی که در افغانستان دست به قتل عام مردم می زنند در پاکستان پایگاه دارند، شورای کویته و شورای پیشاور که مربوط به طالبان است علناً در این شهرها و دیگر مناطق پاکستان فعالیت دارند.

این فعال رسانه ای افغان بیان داشت: در مناطق مختلف پاکستان علناً در حمایت از طالبان فعالیت های فرهنگی صورت می گیرد و برای آن ها کمک جمع آوری می شود، دولت پاکستان حتی به خود زحمت جلوگیری و پنهان کاری در این زمینه هم نمی دهد.

رضوانی تاکید کرد: افغانستان بیشترین ضرر را از فعالیت های افراط گرایان متحمل شده از اینرو به نفع دولت این کشور نیست که از تروریست ها حمایت کند و انگیزه ای هم برای این کار ندارد. افغانستان خواهان صلح و ثبات است، کشوری که خواهان صلح و ثبات در منطقه نیست پاکستان است و بسیار گستاخانه و بدون توجه به خواسته های دولت افغانستان عمل می کند.

وی اضافه کرد: حداقل خواست افغانستان از مجامع بین المللی در این خصوص این بوده که بررسی بی طرفانه در این مورد داشته باشند و مقصر را مشخص کنند.

 

کلیدواژه