کشورهای خارجی در مبارزه با تروریزم با دولت افغانستان هم نوا باشند
(last modified 1395-12-03T11:30:56+00:00 )
حوت 03, 1395 16:00 Asia/Kabul

کشورهای خارجی و بویژه غربی ها که ادعای همکاری با افغانستان را دارند از سیاست های این کشور در مبارزه با تروریزم حمایت کنند

عضو پارلمان افغانستان تاکید کرد: کشورهای خارجی و بویژه غربی ها که ادعای همکاری با افغانستان را دارند باید از سیاست های این کشور در مبارزه با تروریزم حمایت کنند و با این دولت هم نوا باشند.

سید علی کاظمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به تشکیل اجلاس امنیتی مونیخ و شرکت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و هیات همراه در این اجلاس و اظهار اینکه افغانستان قربانی تروریزم بوده و در خط مقدم جنگ با تروریزم بین المللی قرار دارد گفت: خارجی ها باید در این امر به دولت افغانستان کمک کنند.

این فعال سیاسی افغان افزود: نکته قابل توجه این است که پاکستان تاکنون نتوانسته روحیه همسایه داری خوب و مسالمت آمیز را با افغانستان در نظر بگیرد در حالی که دولت افغانستان همواره برای ایجاد روابط نیک تلاش کرده است و زمانی که حکومت وحدت ملی تشکیل شد، رئیس جمهوری افغانستان در سفر به پاکستان حتی رئیس ستاد مشترک ارتش آن کشور را در دفتر کاری خودش ملاقات کرد. این حرکت به این معنی بود که افغانستان به دنبال صلح و امنیت و آرامش است و در این راستا تلاش می کند اما در مقابل شاهد عملکرد مثبت پاکستان نبودیم.

وی افزود: در سفر به مونیخ هم رئیس جمهور افغانستان بحث مبارزه با تروریزم را مطرح کرده و بحث همگرایی که از قبل مطرح بوده باید دنبال شود، به هر صورت امید می رود که هم دولت افغانستان و هم جامعه جهانی در قضیه مبارزه با تروریزم اقدامات جدی انجام دهند.

این عضو پارلمان افغانستان با اشاره به اظهارات آقای غنی در مونیخ مبنی بر اینکه تروریست بد و خوب وجود ندارد و تا زمانی که این بحث وجود داشته باشد مبارزه با تروریزم به موفقیت نمی رسد گفت: سال هاست که بحث وجود تروریزم خوب و تروریزم بد مطرح است و حتی از سوی حکومت قبلی مطرح می شد در حالیکه افغانستان همواره قربانی اینگونه بحث ها شده ولی در حکومت فعلی با وجود تمام کاستی ها، در مورد سیاست خارجی و مبارزه با تروریزم اتفاق نظر وجود دارد.

کاظمی با یادآوری از نوشته رابرت گیتس وزیر سابق دفاع امریکا در کتاب خود که ما به افغانستان آمدیم، طالبان را از بین بردیم و برنامه دیگری نداشتیم، گفت: البته چنین نبوده و قطعا برنامه هایی داشته اند ولی برنامه های خود را با دولت و مردم افغانستان هماهنگ نکردند. اما حالا که حکومت افغانستان تصمیم جدی برای مبارزه با تروریزم دارد و احزاب سیاسی و پارلمان هم از این مساله استقبال می کنند انتظار این است که کشورهای کمک کننده هم چنین سیاستی را در پیش بگیرند.

این فعال سیاسی عنوان کرد: برای موفقیت مبارزه با تروریزم در ابتدا حکومت باید مشکلات داخلی خود را حل کند، مخالفت های سیاسی نه چندان جدی که وجود دارد بین احزاب سیاسی، بین ریاست اجرایی و ریاست جمهوری، اختلافات دولت و پارلمان و اختلافات داخل این ارگان ها باید حل شود. در بحث خارجی هم خارجی ها باید سیاست های دوگانه خود را کنار بگذارند.

وی اضافه کرد: در گذشته شاهد سیاست های دوگانه غربی ها بوده ایم و بهتر است از این پس این سیاست را از جمله در بحث مبارزه با تروریزم کنار بگذارند و از سیاست های حکومت افغانستان در این زمینه حمایت کنند زیرا سیاست های دوگانه همواره شکست خورده اند.

 

کلیدواژه