حوت 10, 1395 16:29 Asia/Kabul

گفت و گوهایی که مقامات پاکستانی با مقامات افغان راه اندازی کرده اند عقب نشینی تاکتیکی پاکستان محسوب می شود

کارشناس و روزنامه نگار افغان تاکید کرد: گفت و گوهایی که مقامات پاکستانی با مقامات افغان راه اندازی کرده اند به نوعی عقب نشینی تاکتیکی برای سر و سامان دادن به فعالیت های امنیتی و استخباراتی پاکستان است.

مهدی ثاقب در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی صدر اعظم پاکستان در مورد آغاز گفت و گوهای بین افغانستان و پاکستان درباره مساله هراس افکنی گفت: پاکستان از کشورهایی است که طی چند دهه گذشته درگیر مسایل داخلی و خارجی افغانستان بوده و همواره کوشش کرده که منافع خود را از طریق گروه ها و جریانات مختلف در افغانستان تامین کند.

وی افزود: سیاست های پاکستان گاهی خشونت آمیز بوده و گاهی مسالمت آمیز، حکومت های گذشته افغانستان نیز معمولاً با پاکستان مدارا می کرده و گاهی برخی گروه های افغان روابطی با آن ها داشته اند که وابستگی هایی هم ایجاد شده است و پاکستانی ها برنامه های خود را از طریق آن ها پیگیری کرده است.

به گفته این کارشناس سیاسی تغییر و تحولات در سطح جهانی معادلات جدیدی را ایجاد کرده به عنوان مثال روی کار آمدن ترامپ در امریکا و ایجاد تغییرات در سیاست های آن کشور، روی پاکستان هم تاثیر گذاشته است. پاکستان از هم پیمانان استراتژیک امریکا در منطقه بوده و همواره تلاش کرده که منافع خود را دنبال کند و از کشورهایی بوده که شبکه های هراس افکنی را حمایت می کرده با وجود این  غربی ها نگاه بسیار متزلزل و همراه با تردیدی نسبت به سیاست های پاکستان دارند.

ثاقب عنوان کرد که پاکستانی ها طی روزهای گذشته به بهانه های مختلف هجمه های گسترده سیاسی، نظامی و اقتصادی را علیه افغانستان داشته اند و حاکمان سیاسی پاکستان و استخبارات آن کشور تلاش کرده اند که فشارها را افزایش دهند تا دست پیش داشته باشند، که البته دستگاه دیپلماسی افغانستان هم نسبت به این موضوع بی تفاوت نبوده ضمن اینکه اقدامات پاکستان در سطح جهانی پوشیده نمی ماند.

این روزنامه نگار افغان تصریح کرد: پاکستانی ها همواره تلاش کرده اند که توپ را به میدان افغانستان بیندازند و وانمود کنند که فعالیت های تروریستی و هراس افکنی از داخل افغانستان سازماندهی و علیه آنان اجرا می شود در حالی که حکومت افغانستان همواره این مساله را رد کرده است.

ثاقب بیان کرد که به هر صورت گفت و گوهایی که سرتاج عزیز از آن سخن گفته، گفت و گوهایی سیاسی، هدفمند و استراتژیک و یا به عبارتی یک عقب نشینی تاکتیکی برای سر و سامان دادن به فعالیت های امنیتی و استخباراتی پاکستان است.

وی اضافه کرد: منافع سیاسی و اقتصادی در سطح منطقه برای پاکستانی ها بسیار حائز اهمیت است و همیشه به دنبال آن بوده که یک کشور قوی از لحاظ نظامی و اقتصادی باشد، در قضیه افغانستان هم از گذشته ها به دنبال دستیابی به منافع خود بوده و تلاش کرده با بحرانی نگه داشتن اوضاع افغانستان به آن برسد و در حال حاضر هم چنین عملکردی دارد.

 

کلیدواژه