شکایت افغانستان از پاکستان به سازمان ملل متحد؛ آخرین گزینه پیش از نزاع نظامی
(last modified 1395-12-23T07:41:10+00:00 )
حوت 23, 1395 12:11 Asia/Kabul

آخرین گزینه برای افغانستان در رابطه با پاکستان پیش از ورود به نزاع نظامی، شکایت از آن کشور به سازمان ملل متحد بود

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان تاکید کرد: آخرین و تنها گزینه برای افغانستان در رابطه با پاکستان پیش از ورود به نزاع نظامی با این کشور، شکایت از آن به سازمان ملل متحد بود که دولت کابل آن را انجام داد.

سید محمد علی رضوانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: شکایت افغانستان از پاکستان به سازمان ملل متحد به خاطر اقدامات خصمانه اش یک بحث است که باید انجام می شد و اینکه پاکستان تا چه میزان به خواسته های سازمان های بین المللی در مورد خودداری از اقدامات علیه افغانستان توجه می کند بحث دیگری است.

وی افزود: افغانستان به عنوان یک عضو صلح جوی سازمان ملل متحد وظیفه خود می دانست پیش از آنکه وارد جنگ با پاکستان شود از این کشور به عنوان همسایه ای که حسن همجواری را رعایت نمی کند، در امور افغانستان دخالت می کند و صدها موشک به این کشور پرتاب کرده است به سازمان ملل متحد شکایت کند.

به گفته این فعال رسانه ای افغان حالا باید منتظر واکنش و برخورد سازمان ملل متحد با این قضیه بود، البته سازمان ملل هم در مواردی با اینگونه قضایا برخورد گزینشی و سلیقه ای داشته و اگر چنین برخوردی با این مساله نشود، شکایت افغانستان باید مورد توجه سازمان ملل و نهادهای مربوطه قرار بگیرد و از پاکستان به خاطر اقداماتش سوال شود.

رضوانی با اشاره به اتهاماتی که از سوی پاکستان علیه افغانستان در مورد دخالت در ناامنی های آن کشور مطرح شده هم گفت: در این زمینه باید نکاتی را مد نظر گرفت، ازجمله اینکه آیا افغانستان به خواسته های منطقی پاکستان در مورد فعالیت تروریست ها پاسخ منفی داده؟ که چنین نبوده و بارها برای همکاری با پاکستان در خصوص تحقیق در مورد پایگاههای تروریست ها اعلام آمادگی کرده است.

این کارشناس سیاسی یادآور شد که خواسته های افغانستان از پاکستان در مورد بررسی لانه های تروریست ها در خاک آن کشور و برخورد با آن ها مورد توجه دولت اسلام آباد قرار نگرفته است. بنابر این سازمان ملل متحد در این زمینه می تواند به هر دو کشور برای بررسی موقعیت و فعالیت های تروریست ها و حامیان آن ها کمک کند.

رضوانی اظهار داشت که به هر صورت دیپلماسی بهترین گزینه است و دولت افغانستان هم آن را مد نظر گرفته است، بارها اعلام کرده که حاضر است رو در رو با پاکستان گفت و گو و مسایل را با کمک نهادهای بین المللی حل و فصل کند اما دولت اسلام آباد حاضر به گفت و گوی مستقیم با دولت کابل نیست و گزینه ای که برای افغانستان باقی می ماند کمک خواستن از نهادهای بین المللی است که این کمک را با این شکایت خواسته است.

وی اضافه کرد: افغانستان این آمادگی را دارد که مسایل هر دو کشور از طریق گفت و گو حل و فصل شود زیرا برخورد نظامی به نفع هیچ یک از دو کشور نیست و باید به گزینه های سیاسی و دیپلماتیک توجه بیشتری شود.

 

کلیدواژه