جهاد مردم افغانستان با هدف دفاع از ارزش های اسلامی و سرزمین شان انجام شد
(last modified 1396-02-10T08:07:26+00:00 )
ثور 10, 1396 12:37 Asia/Kabul

جهاد مردم افغانستان علیه ارتش متجاوز شوروی سابق با هدف دفاع از ارزش های اسلامی و از سرزمین شان صورت گرفت که مورد تهاجم قرار گرفته بود

کارشناس فرهنگی-مذهبی افغان گفت: جهاد مردم افغانستان علیه ارتش متجاوز شوروی سابق با هدف دفاع از ارزش های اسلامی و دفاع از سرزمین و جغرافیای افغانستان صورت گرفت که مورد تهاجم قرار گرفته بود.

حجت الاسلام عباس حسن زاده رئیس شورای عالی قرآنی افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به هشت ثور (اردیبهشت) بیست و پنجمین سالگرد پیروزی مجاهدین علیه ارتش متجاوز شوروی سابق و حکومت کمونیستی وقت، اظهار داشت: نیروهای تا به دندان مسلح شوروی سابق به افغانستان هجوم آوردند و حکومت آن زمان در افغانستان هم دست نشانده روس ها بود اما با اقتدار ناشی از ایمان به خداوند متعال و اتحادی که بین مردم افغانستان وجود داشت با دست خالی در برابر قشون ارتش سرخ شوروی سابق ایستادگی کردند و این ایستادگی در نهایت به پیروزی انجامید.

وی افزود: اما پس از پیروزی جهاد مقدس مردم افغانستان و تقدیم میلیون ها شهید، مجروح و آواره، با توجه به اینکه سران مجاهدین تجارب خوب حکومت داری نداشتند، دچار کشمکش ها و درگیری هایی شدند که در شان مجاهدین نبود.

به گفته این کارشناس افغان تنها راه بازگشت به اخلاص و اتحاد دوران جهاد و پیروزی مجاهدین این است که همه مخلصانه و با پشتکار و تلاش در راه آبادانی و عمران افغانستان وحدت و هم نظری داشته باشند و اخوت اسلامی هم ایجاب می کند که مردم در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند و از هرگونه تعصب، تبعیض و مباحثی که منجر به اختلافات در جامعه می شود خودداری کنند.

حسن زاده با اشاره به توافقنامه صلح حزب اسلامی و حکومت وحدت ملی افغانستان هم گفت: هر اقدامی برای ایجاد صلح در افغانستان و موافقتنامه هایی که بتواند مردم افغانستان را در کنار هم جمع کند و صلح و امنیت به ارمغان بیاورد مورد استقبال مردم افغانستان است. اما اگر مانند گذشته برخی افراد به دنبال انحصارگرایی و تبعیض باشند توافق صلح با حزب اسلامی و آمدن گلبدین حکمتیار رهبر این حزب هم کمکی نمی کند و نزاع ها را بیشتر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هم تبعیض ها، بی عدالتی ها و انحصارگرایی در کشور وجود دارد و مردم نارضایتی هایی دارند در حالیکه باید همه اقوام و رهبران افغانستان در کنار هم قرار بگیرند و اختلافات را برطرف کنند.

 

کلیدواژه