سفرهای مقامات پاکستانی به افغانستان تا حد زیادی مربوط به اوضاع امنیتی پاکستان است
(last modified 1396-02-17T06:43:30+00:00 )
ثور 17, 1396 11:13 Asia/Kabul

سفرهای مقامات پاکستانی به افغانستان تا حد زیادی مربوط به اوضاع امنیتی پاکستان است و آنان منافع خود را دنبال می کنند

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: سفرهای مقامات پاکستانی به افغانستان تا حد زیادی مربوط به اوضاع امنیتی پاکستان است و آنان منافع خود را دنبال می کنند.

سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفرهای مقامات نظامی و غیرنظامی پاکستان به افغانستان گفت: مقامات پاکستانی فقط به دنبال تامین امنیت و منافع کشور خودشان هستند و در سفرهای مقامات این کشور هم همین مساله مد نظر است.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر اظهار داشت: در توافقاتی هم که بین مقامات پاکستانی و افغان صورت می گیرد، پاکستانی ها فقط منافع خود را در نظر می گیرند و صادق هم نیستند، اما وضعیتی که در افغانستان پیش آمده، توافقات صلحی که دولت افغانستان با مخالفین مسلح از جمله گلبدین حکمتیار داشته و انفجارها و حملاتی هم که در پاکستان صورت می گیرد مقامات آن کشور را نگران کرده است.

وی افزود: تاکنون در سفرهای متقابل مقامات پاکستان و افغانستان توافقنامه های متعددی امضا شده اما هیچ یک از آن ها عملی نشده و مخصوصاً طرف پاکستانی با صداقت عمل نکرده است اما افکار عمومی در دو کشور حساس هستند و اگر حرکت ها و اقداماتی از هر سویی انجام شود می توانند به درستی آن را تحلیل و ارزیابی کنند و رفتار صادقانه را از رفتار غیر صادقانه تشخیص دهند.

به گفته این کارشناس سیاسی از اینرو مقامات پاکستانی درپی رفع اتهام از سوی افکار عمومی بویژه در کشور خودشان هستند و این مساله آن ها را وامی دارد که از سفرهای خود به افغانستان استفاده چندمنظوره داشته باشند و به هر شکل ممکن مسایل را به نفع خود هدایت کنند.

ظهوری حسینی با یادآوری اینکه تروریزم مشکل مشترک افغانستان و پاکستان است و مبارزه با آن هم نیاز به همکاری مشترک دارد عنوان کرد: پدیده شوم تروریزم ملت ها و دولت های دو کشور را درگیر کرده اما بیشتر ملت ها و بویژه ملت افغانستان قربانی شده و سفرهای متقابل می تواند تفاهم و همکاری را بین دولت ها به دنبال داشته باشد و نفس گفت و گو، مشورت و تفاهم برای مقابله با گروه های تروریستی می تواند مفید باشد.

وی اضافه کرد: مقامات دو کشور معمولاً از پشت پرده قضایا، ناامنی ها و دخالت هایی که صورت می گیرد، آگاه هستند و این مساله می تواند به کشف ریشه های ناامنی ها و تروریزم و ارتباطاتی که تروریست ها دارند کمک و در خشکاندن این ریشه ها و قطع ارتباطات موثر واقع شود.

 

کلیدواژه