اوضاع امنیتی در افغانستان مساعد نیست اما آنگونه که عنوان می شود نگران کننده هم نیست
(last modified 1396-02-17T09:51:32+00:00 )
ثور 17, 1396 14:21 Asia/Kabul

اوضاع امنیتی در بیشتر نقاط افغانستان نابسامان است اما آنگونه که برخی به نگرانی های امنیتی دامن می زنند اوضاع وخیم نیست

کارشناس سیاسی افغان گفت: اوضاع امنیتی در بیشتر نقاط افغانستان نابسامان است اما آنگونه که برخی به نگرانی های امنیتی در بعضی از مناطق دامن می زنند اوضاع وخیم نیست.

محب الله شریف در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به طرح برخی از نگرانی ها در مورد اوضاع امنیتی شمال افغانستان اظهار داشت: البته اوضاع امنیتی در هیچ نقطه ای از افغانستان آنگونه که باید، اطمینان بخش نیست اما معمولاً طرف های رقیب تلاش می کنند که اوضاع امنیتی را در مناطق تحت نفوذ رقبای خود نگران کننده و وخیم جلوه دهند.

وی افزود: درست است که اوضاع امنیتی در نقاط مختلف افغانستان عادی نیست اما آنگونه هم نیست که برخی ها وانمود می کنند، اوضاع تقریباً مانند گذشته است، تغییر خاصی نکرده و وخامت اوضاع هم اگر در مناطقی رونما می شود مستمر و دایمی نیست بلکه بصورت موقت و مقطعی است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: مخالفین مسلح گاهی به مناطقی حمله می کنند اما توان آن را ندارند که در برابر نیروهای مسلح افغان مقاومت کنند.

به گفته شریف برای مقابله با ناامنی ها باید بین نیروهای امنیتی افغان هماهنگی کامل وجود داشته باشد، برنامه های کاری مشترک ایجاد شود و آمادگی ها و تدابیر لازم اتخاذ شود تا اگر زمانی نقطه ای با تهدید مخالفین مسلح مواجه شد به زودی اقدامات مقتضی انجام شود و اوضاع تحت کنترل درآید.

این کارشناس افغان با اشاره به اظهار نظر برخی مقامات افغان مبنی بر اینکه جنگ در افغانستان تحمیلی است، عنوان کرد: شکی نیست که جنگ در افغانستان جنگ افغان ها نیست، بر آن ها تحمیل شده و کشورهای بزرگ، اهداف خاصی را از آن دنبال می کنند و به شکل دوامدار در این جنگ دخیل هستند.

وی اضافه کرد: در این جنگ افغان ها قربانی می شوند اما سود آن به دیگران می رسد. افغان ها باید این خردمندی و توانایی را داشته باشند که خود را از این وضعیت و قربانی شدن برای دیگران رهایی ببخشند.

 

کلیدواژه