نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در بهبود اوضاع امنیتی و ثبات سیاسی در افغانستان
(last modified 1396-02-18T06:57:33+00:00 )
ثور 18, 1396 11:27 Asia/Kabul

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور تاثیرگذار در منطقه می تواند در بهبود اوضاع امنیتی و ثبات سیاسی افغانستان نقش ایفا کند

استاد دانشگاه در کابل تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور قدرتمند و تاثیرگذار در منطقه می تواند در بهبود اوضاع امنیتی و ثبات سیاسی در افغانستان نقش ایفا کند.

داکتر عبدالطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به کابل و دیدارش با مقامات افغان گفت: این سفر می تواند آغازی برای بر گسترش روابط و مناسبات سیاسی، فرهنگی و امنیتی افغانستان و جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی افزود: اوضاع امنیتی افغانستان به شدت پیچیده شده، هفته گذشته شاهد سفر رئیس سازمان استخبارات اردوی پاکستان (آی. اس.آی) به افغانستان بودیم، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در پی توافق صلح با حکومت وحدت ملی به کابل آمده و حکومت هم با انتقادات زیادی مواجه است، ناامنی و بی ثباتی در افغانستان گسترش یافته و درگیری های مرزی بین افغانستان و پاکستان در جریان است، در چنین شرایطی سفر آقای ظریف به کابل می تواند نقطه عطفی در روابط افغانستان و ایران ارزیابی شود.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: در کنار مشرکات زبانی، فرهنگی و تمدنی دو کشور، ایران همواره از ثبات سیاسی در افغانستان حمایت کرده و با روابط خوبی هم که با پاکستان دارد می تواند در کاهش تنش و تشنج میان افغانستان و پاکستان نقش ایفا و به تحکیم ثبات و امنیت در افغانستان کمک کند.

به گفته نظری جمهوری اسلامی ایران در تحولات خاورمیانه به دنبال صلح و ثبات بوده و در برابر گروه های افراطی و تروریستی هزینه مالی و جانی داده و در قضایای سوریه، عراق و یمن، نگاهش برقراری صلح در این کشورها بوده و به دنبال نوعی فرآیند همگرایی در کل دنیای اسلام است.

وی تصریح کرد: در شرایطی که افغانستان با مشکلات عدیده ای مواجه است، مخالفت هایی از درون با حکومت وحدت ملی می شود و گسست هایی بین مقامات افغان ایجاد شده، جمهوری اسلامی ایران می تواند نقش بسیار مثبت و فعالی را در تحکیم وحدت ملی در افغانستان و کمک به دولت برای مبارزه با گروه های افراطی و تروریستی ایفا کند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: حکومت افغانستان هم باید استقلال سیاسی و منافع ملی این کشور را مد نظر قرار دهد، تحت تاثیر قدرت های بیرونی قرار نداشته باشد و تلاش کند از اندوخته ها و تجربیات جمهوری اسلامی ایران بویژه در مقابله با تروریزم استفاده کند که به نفع ثبات سیاسی و تحکیم امنیت افغانستان خواهد بود.

نظری همچنان خاطرنشان کرد: تحولات افغانستان بدون نقش جمهوری اسلامی ایران نمی تواند به پیشرفت دست پیدا کند، ایران هم به دلیل تاثیرگذاری و روابط نیکی که با گروه های جهادی و سیاسی افغان دارد و هم به دلیل اثرگذاری به عنوان یک قدرت منطقه ای می تواند در منطقه نقش ایفا کند چنانچه مسایل منطقه ای از عراق گرفته تا سوریه، یمن و فلسطین بدون مشارکت ایران قابل حل نیست.

این کارشناس سیاسی گفت: بنابر این جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه ای می تواند در قضایای افغانستان هم نقش مثبتی ایفا کند و رهبران افغانستان هم به هر میزانی که به این نقش توجه کنند به همان اندازه افغان ها می توانند به سوی فرآیندهای مثبت امنیتی و مقابله با گروه های تروریستی حرکت کنند.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران می تواند در تحکیم صلح در افغانستان و پیشرفت در فرآیند صلح این کشور نقش برجسته و برازنده داشته باشد و رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان هم باید این نقش را در نظر داشته باشند و تلاش کنند که از ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران بطور شایسته استفاده کنند.

 

کلیدواژه