ثور 31, 1396 10:46 Asia/Kabul
  • نشست ریاض؛ فتنه‌ای «سعودی- صهیونیستی- آمریکایی»

نشست عربی- آمریکایی با حضور سران 17 کشور عربی و اسلامی با حضور رئیس جمهوری آمریکا در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار می‌شود. این نشست همزمان با حضور «دونالد ترامپ» در عربستان برنامه‌ریزی شده است و اهداف خاصی را پیگیری می‌کند.

نشست عربی- آمریکایی که روز یکشنبه در ریاض برگزار می‌شود با واکنش‌های مختلف رو به رو شده است. «عمار حکیم» رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق شنبه‌شب در واکنش به نشست ریاض، درباره شکاف منطقه‌ای هشدار داد. حکیم با بیان اینکه جهان در حال حاضر، جهان روابط متوازن با همه طرف‌ها است، نه جهان تشدید در روابط منطقه‌ای و بین المللی گفت: وضعیت درگیری و رویارویی در منطقه برای هیچ یک از کشورهای منطقه خیر ندارد و توجه به اصل احترام میان کشورهای منطقه ضروری است.

«مقتدا صدر» رئیس جریان صدری‌ها در عراق هم آمریکا را قابل اعتماد ندانست و برگزاری نشست مشترک برخی اعراب با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور را اقدامی زشت توصیف کرد.  

پیش از این هم؛ «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران دربارۀ سفر «دونالد ترامپ» به عربستان برای شرکت در نشست عربی – آمریکایی گفت: این موضوع یک توطئه صهیونیستی است و عربستان با توجه به روابطی که با تل آویو دارد، با قرار دادن نام دیگر بر این نشست، سعی می‌کند سرپوشی بر این رابطه بگذارد.

نشست عربی- آمریکایی در ریاض در شرایطی برگزار می‌شود که میزبان این نشست در تحولات سیاسی مهم منطقه غرب آسیا شکست خورده است و به سبب ارتکاب جنایت در یمن و جنگ‌افروزی در این کشور به شدت در تنگنا قرار دارد. علاوه بر این، رژیم سعودی با رژیم کودک‌کش صهیونیستی ارتباط برقرار کرده است؛ رژیمی که دشمن نخست جهان اسلام است و تلاش دارد اعراب را رو در روی ایران قرار دهد. 

با توجه به این رویکرد، نشست ریاض، توطئه‌ای صهیونیستی است، اما عربستان برای این که بر این موضوع و روابط خود با اسرائیل سرپوش بگذارد، اسم این نشست را عربی- آمریکایی نهاده است. اسرائیل در حال حاضر هم با ریاض و هم با واشنگتن ارتباط هدفمندی دارد و رژیم صهیونیستی با استفاده از ظرفیت آمریکا و بخشی از اعراب، اهداف ضد ایرانی خود را در منطقه خاورمیانه جست وجو می‌کند. طرح بررسی ایجاد ائتلاف عربی در نشست ریاض در همین چارچوب قابل ارزیابی است و هدفی جز تشدید ایران‌هراسی ندارد.

تلاش برای قطب‌بندی‌های کاذب در منطقه و شکاف انداختن بین کشورهای عربی و اسلامی، به نفع منطقه نیست و کمکی هم به برقراری صلح و امنیت منطقه‌ای نمی‌کند. سیاست‌های آمریکا، عربستان سعودی و رژیم اسرائیل، مخل امنیت منطقه بوده و تحرکات آنان به گسترش تروریسم، خشونت و کشتار مردم منطقه منجر شده است و در چنین شرایطی، برگزاری نشست ریاض، آدرس غلط دادن است.

سیاست دوگانه آمریکا و عربستان در مبارزه با تروریسم، باعث کشتار روزانه مردم سوریه و عراق شده است. اهدای بمب‌های خوشه‌ای آمریکایی به عربستان هم نمایشگاهی از جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی در یمن برپا کرده است. در این میان؛ رژیم صهیونیستی هم با تروریست‌ها در سوریه کار می‌کند و هم با عربستان‌سعودی در جنگ‌افروزی در یمن شراکت دارد.

سنگ‌بنای مشکلات امنیتی منطقه خاورمیانه، سیاست‌های مُخرب عربستان‌سعودی و وارونه جلوه دادن واقعیت‌های منطقه و حمایت‌های آمریکا و اسرائیل از این سیاست‌ها است. در چنین شرایطی؛ هدف نشست ریاض، همراه کردن برخی سران کشورهای عربی و اسلامی با خط مشی بانیان این نشست است که با توجه به واقعیت‌های کنونی، کشورهای منطقه باید هوشیار باشند تا در دام فتنه «سعودی- صهیونیستی - آمریکایی» گرفتار نشوند.

کلیدواژه