جوزا 07, 1396 13:01 Asia/Kabul
  • کشورهای غربی مبارزه با مواد مخدر و تروریزم در افغانستان را بهانه اهداف خود قرار دادند

کشورهای غربی با شعار مبارزه با مواد مخدر و تروریزم وارد افغانستان شدند اما اهداف و برنامه های خود را دنبال کردند

کارشناس سیاسی افغان گفت: کشورهای غربی با شعار مبارزه با مواد مخدر و تروریزم وارد افغانستان شدند اما پس از استقرار در این کشور اهداف و برنامه های خود را دنبال کردند.

عبدالحفیظ فخری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان مبنی بر اینکه جنگ در افغانستان جنگ تحمیلی و جنگ مواد مخدر است و تا زمانی که ثبات در افغانستان تامین نشده باشد امنیت در آسیا و منطقه پدید نمی آید، اظهار داشت: این گفته های آقای غنی قابل تائید است و غربی ها از افغانستان برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند.

وی افزود: مواد مخدر جزء جرایم سازمان یافته بین المللی است و کشورهای خارجی می توانند برای مبارزه با این جرم سازمان یافته بین المللی در یک کشور دیگر حضور پیدا کنند، غربی ها هم با استفاده از همین مساله در افغانستان حضور پیدا کردند و این حضور آهسته آهسته دوامدار و افغانستان به پایگاه آنان تبدیل شد.

به گفته این کارشناس افغان زمانی که مساله مبارزه با مواد مخدر در یک کشور مطرح می شود ابعاد امنیتی آن برای کشورهای دیگر خود بخود مهم می شود، اما خارجی ها تمایل چندانی برای مبارزه با کشت خشخاش و یا فراهم کردن شرایط کشت جایگزین در افغانستان نداشتند و از این مساله فقط به عنوان توجیه تبلیغاتی به نفع خود در مقاطعی بهره برداری کردند.

وی همچنان خاطرنشان کرد: افغانستان در حال حاضر در معرض یک تقابل نظامی و امنیتی بین قدرت های غربی و شرقی قرار دارد، غربی ها امکانات و تجهیزات نظامی را که با خود آورده بودند برگرداندند و با همان حیله و نیرنگی که قبلاً داشتند باز هم می خواهند افغانستان را ناامن کنند. افغانستان به عنوان یک نقطه استراتژیک میان شرق و غرب به شمار می رود و کشورهای بیگانه بصورت ملموس تلاش دارند که در آن حضور داشته باشند.

فخری در مورد گروه تروریستی داعش هم گفت: این گروه که اخیراً خبرهایی از فعالیت آن در افغانستان منتشر می شود مانند گروه طالبان یک پروژه است، امریکایی ها و شرکت های نفتی امریکایی طالبان را ایجاد کردند و اهداف خود را از طریق آن دنبال کردند و در نهایت هم به بهانه نابودی آن در امور افغانستان دخالت کردند.

وی اضافه کرد: داعش هم پروژه مشابهی است اما با اهداف گسترده تر و برای تحت فشار قرار دادن کشورهای قدرتمند شرقی مورد استفاده قرار می گیرد، سرمایه گذاری آن را سعودی ها به عهده دارند و برنامه ریزی ها هم توسط امریکایی ها صورت می گیرد.

 

کلیدواژه