مردم افغانستان اجازه ندهند که قدرت طلبان از احساسات آن ها سوء استفاده کنند
(last modified 1396-03-15T12:54:58+00:00 )
جوزا 15, 1396 17:24 Asia/Kabul
  • مردم افغانستان اجازه ندهند که قدرت طلبان از احساسات آن ها سوء استفاده کنند

مردم افغانستان نباید اجازه دهند که عده ای از قدرت طلبان از احساسات آن ها سوء استفاده و آن ها را قربانی اهداف خود کنند

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان تاکید کرد: مردم افغانستان نباید اجازه دهند که عده ای از قدرت طلبان از احساسات آن ها سوء استفاده و آن ها را قربانی اهداف خود کنند.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به انفجار بزرگ چهارشنبه گذشته و سپس تظاهرات مردم کابل در اعتراض به ناامنی ها گفت: عده ای از سیاستمداران قدرت طلب که اکنون در هرم قدرت قرار ندارند در این تظاهرات از احساسات مردم به نفع خود سوء استفاده کردند و بار دیگر این مردم بودند که قربانی شدند.

وی تصریح کرد: تروریزم امروزه از افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیا فراتر رفته و به امریکا و اروپا هم رسیده است اما در برخی کشورها مانند افغانستان زمینه برای رشد تروریست ها مساعد است، و برخی از سیاستمداران هم از فعالیت های تروریستی و احساسات مردم به نفع خود سوء استفاده می کنند چنانچه پس از انفجار تروریستی در کابل، به سرعت اعتراضات مدنی شکل گرفت که عده ای به نفع خود از آن سوء استفاده کردند و در نتیجه از سوی نیروهای نظامی با تظاهرکنندگان برخورد صورت گرفت و عده ای هم کشته و زخمی شدند.

به گفته این کارشناس سیاسی تظاهرات قواعد و قوانینی دارد و تظاهرکنندگان نباید به سوی ارگ ریاست جمهوری حمله کنند، درست است که تظاهرات روز جمعه در ابتدا یک حرکت خودجوش و مردمی بود اما زمانی که محافظان تعدادی از شخصیت ها وارد این حرکت مردمی شدند و هیچ شعار منسجم و قطعنامه ای هم به جز تحریک اقوام و گروه ها علیه یکدیگر وجود نداشت، حرکت مدنی به حرکت سیاسی تبدیل شد.

خروتی عنوان کرد: بر اساس قانون اساسی، حرکت مدنی در افغانستان حق هر افغان است و تمام مردم می توانند با رعایت اصول و قوانین دست به تظاهرات و اعتراض بزنند اما باید به هشدارهای نیروهای امنیتی و مسلح نیز توجه داشته باشند تا از آسیب و تلفات مردم و سوء استفاده تروریست ها و قدرت طلبان از اوضاع جلوگیری شود.

این روزنامه نگار افغان گفت: در انفجارهای بعدی در مراسم خاکسپاری هم که صورت گرفت باز این مردم عادی بودند که کشته و زخمی شدند و به شخصیت هایی که حتی در محل حضور هم داشتند آسیبی نرسید، از اینرو به نظر می رسد که این حرکت ها، حرکت های سازماندهی شده است، عده ای در سطوح بالای سیاست و حکومت همدیگر را متهم به متشنج کردن اوضاع می کنند و در این میان مردم قربانی می شوند.

به گفته این کارشناس سیاسی جامعه مدنی و مردم باید سوء استفاده کنندگان سیاسی را در میان خود جای ندهند و تحت تاثیر آن ها قرار نگیرند، در این صورت فعالیت هایشان نتیجه خواهد داد. سیاستمداران افغان هم باید انسجام فکری و سیاسی داشته باشند در غیر اینصورت احتمال بازگشت جنگ های گروهی وجود خواهد داشت.

وی اضافه کرد: دولت افغانستان هم باید نهایت تلاش خود را بکند تا خون افراد بیگناهی که در انفجارها و حملات در کابل و دیگر ولایات این کشور قربانی شده اند، پایمال نشود و به بازماندگان آن ها هم بصورت مساوی رسیدگی صورت بگیرد.

 

کلیدواژه