جوزا 28, 1396 11:16 Asia/Kabul

حملاتی مانند حمله به مسجد الزهرا در کابل حمله به یک قوم و مذهب نیست بلکه حمله به مردم افغانستان است

کارشناس سیاسی افغان گفت: تفرقه افکنی بین مردم افغانستان از اهداف عمده داعش است، اما حملاتی مانند حمله به مسجد الزهرا در کابل حمله به یک قوم و مذهب نیست بلکه حمله به مردم افغانستان است و مردم هم این مساله را درک می کنند.

اقبال برزگر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حمله تروریستی در مسجد الزهرا در کابل در مراسم شب قدر که تعدادی شهید و مجروح برجای گذاشت و گروه تروریستی داعش مسوولیت آن را به عهده گرفت، اظهار داشت: در میان مردم افغانستان مباحث قومی و مذهبی مطرح نبوده و هیچ گاه این مسایل به تشنج کشیده نشده است، چنین حرکت هایی از سوی تروریست ها به تفرقه نمی انجامد بلکه به اتحاد بیشتر مردم منجر می شود.

وی افزود: مردم افغانستان که تجارب گذراندن دوره های سختی را دارند، در مورد دلایل اینگونه حملات فکر می کنند، آن را تحلیل نموده و خودشان از ایجاد تفرقه و پراکندگی جلوگیری می نمایند.

به گفته این کارشناس سیاسی علاوه بر گروه تروریستی داعش گروه های تروریستی دیگری هم در افغانستان فعال هستند که نمونه آن طالبان است، به نظر می رسد که برخی از کشورهای جهان از داعش حمایت می کنند و برخی دیگر از طالبان، که هدفشان هم دستیابی به منابع در افغانستان است.

برزگر همچنان خاطرنشان کرد: هرچند که نشانه هایی از عوامل داخلی در بحران افغانستان مشاهده می شود اما عوامل اصلی جنگ و بحران در این کشور در خارج قرار دارند و خارجی ها هم منافع خود را در افغانستان دنبال می کنند.

این کارشناس افغان با اشاره به پیام محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان که گفته نیروهای امنیتی باید مراقبت بیشتری از مساجد داشته باشند گفت: در گذشته هم در نقاط مختلف افغانستان حملاتی به مساجد صورت گرفته و عبادتگاه ها که محل تجمع مردم می باشند یکی از اهداف گروه های تروریستی به شمار می رود، دولت افغانستان هم در تامین امنیت چندان موفق عمل نکرده و به نظر نمی رسد که پیام آقای غنی به تامین امنیت یا حداقل امنیت مساجد کمک کند.

وی اضافه کرد: در صورتی که اراده قوی برای سرکوب تروریست ها و تامین امنیت مردم وجود داشته باشد دولت می تواند تا حدی از عهده مسوولیتش برآید که به این منظور باید یک مکانیزم قوی برای تامین امنیت ایجاد شود.

 

کلیدواژه