امریکا می خواهد شکست های خود در عراق و سوریه را در افغانستان جبران کند
(last modified 1396-03-28T08:49:22+00:00 )
جوزا 28, 1396 13:19 Asia/Kabul

امریکا می خواهد شکست های خود در عراق و سوریه را با اعزام نیرو به افغانستان جبران کند

نویسنده و کارشناس سیاسی افغان گفت: امریکا می خواهد شکست های خود در عراق و سوریه را با اعزام نیرو در افغانستان جبران کند.

سید زکریا راحل در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تصمیم امریکا مبنی بر اعزام چهار هزار نیروی تازه نفس به افغانستان و اینکه دونالد ترامپ صلاحیت های بیشتری را در این خصوص و مسایل مربوط به افغانستان به جیمز ماتیس وزیر دفاع خود داده اظهار داشت: از زمان روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهوری امریکا قابل پیش بینی بود که سیاست های جنگی آن کشور در قبال افغانستان تغییر خواهد کرد که یکی از آن ها افزایش نیروهای نظامی در این کشور بود.

وی افزود: با شکست هایی که نیروهای داعش به عنوان تروریست های دست پرورده امریکا در عراق و سوریه متحمل شدند و در واقع خود امریکا بصورت غیر مستقیم در این جنگ ها شکست خورده، اکنون می خواهد از طریق افزایش نیروهای نظامی اش در افغانستان این شکست را جبران کند.

به گفته این کارشناس افغان، این موضع زمانی جدی تر و قابل تامل تر می شود که شاهد نفوذ و نقش آفرینی روسیه هم در قبال موضوع افغانستان هستیم. برقراری ارتباط مستقیم روسیه با طالبان و موضع گیری های صریح مقامات روسی در برابر حضور امریکا و ابهامات موجود در این خصوص مشخص می شود که امریکا با افزایش نیروهای خود در افغانستان می خواهد حوزه رویارویی نظامی خود در منطقه را افزایش دهد.

آقای راحل عنوان کرد که بدین ترتیب افغانستان به میدان رقابت و رویارویی کشورهای بزرگ جهان تبدیل می شود و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود اوضاع در افغانستان وخیم تر می شود و افغانستان به عنوان مکان جنگ نیابتی قدرت های بزرگ شدیداً متاثر خواهد شد.

وی با اشاره به شعارهای امریکا در مورد مبارزه با گروه های تروریستی، در حالیکه این گروه ها از جمله طالبان و داعش قویتر هم شده اند، گفت: امریکا با پرتاب "بمب مادر" در ولایت ننگرهار افغانستان که گفته شد علیه نیروهای داعش به کار رفته در حقیقت می خواست هشداری را به کره شمالی مخابره کند که این موضوع از سوی برخی مقامات امریکایی هم عنوان شد. از سوی دیگر برخی نمایندگان ولایت ننگرهار اعلام کردند که این بمب به خاطر استخراج معادن این ولایت از سوی امریکا پرتاب شده است.

این نویسنده افغان گفت: آشکار است که هدف امریکا از حضور در افغانستان مبارزه با تروریزم، تامین امنیت، دفاع از حقوق بشر و امثال این مسایل نیست، حتی حمله به برج های دوقلو در نیویورک در سال 2001 که بهانه لشکر کشی به افغانستان و منطقه شد ابهامات زیادی دارد و بسیاری از کارشناسان معتقدند که اقدامی سازماندهی شده از سوی خود امریکا بود، چنانچه برای حضور در عراق هم بهانه وجود سلاح های کشتار جمعی را مطرح کردند.

وی اضافه کرد: امروز هم هر اقدامی که از سوی امریکا در افغانستان روی دست گرفته می شود مبتنی بر همان سناریوی نخستین و استراتژیک است که در مورد این کشور تدوین شده بود که هدف آن هم حضور نظامی امریکا در منطقه و تقویت جریان های تروریستی برای دستیابی به منافع درازمدت خود در منطقه خاورمیانه است.