نامه ایران به دبیر کل سازمان ملل : اظهارات تیلرسون ؛ نقض اصول حقوق بین الملل
(last modified 1396-03-30T06:49:10+00:00 )
جوزا 30, 1396 11:19 Asia/Kabul
  • نامه ایران به دبیر کل سازمان ملل : اظهارات تیلرسون ؛  نقض اصول حقوق بین الملل

غلامعلی خوشرو نماینده ایران در سازمان ملل  در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل اظهارات تیلرسون علیه ایران را مداخله جویانه و گستاخانه خواند که با اصول حقوق بین الملل مغایرت دارد و آن را نقض صریح قرارداد 1981 الجزایرو دیگر تعهدات معاهداتی آمریکا برشمرد.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در بخشی ازسخنان اخیر خود که در سنای امریکا مطرح شد گفت :

« سیاست ایالات متحده در قبال ایران ... تلاش در جهت حمایت از عناصری در داخل ایران است که باعث انتقال مسالمت آمیز قدرت در آن کشور شود. آن عناصر همانطور که به یقین می دانیم آنجا هستند.»

این سخنان بی تردید همانگونه که در نامه خوشرو به دبیر کل سازمان ملل تصریح شده است مداخله ای  آشکار وگستاخانه است که با تمامی هنجارها و اصول حقوق بین الملل و نیز متن و روح منشور ملل متحد مغایرت دارد .

براساس  مفاد صریح  قرارداد الجزایر 1981 ایالات متحده متعهد است که سیاست این کشور عدم مداخله مستقیم یا غیرمستقیم، سیاسی یا نظامی، در امور داخلی ایران باشد و در آینده نیز چنین بماند .

نکته قابل تامل دیگری که دراین نامه مورد اشاره قرار گرفته است همزمانی  اظهارات  تیلرسون با انتشار اسنادی  است که اخیرا از طبقه بندی  سازمان جاسوسی امریکا /سیا/ خارج شده است. این اسناد حاوی اطلاعلات تازه ای در باره  توطئه‌های نهادهای آمریکایی برای سرنگونی دکتر محمد مصدق، نخست وزیر برگزیده مردم ایران ، در 28 اسد 1332 /اوت 1953/ است .

همزمان با ارسال این نامه ؛کاردار سوئیس در تهران نیز(در غیاب سفیر) بعنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت امور خارجه احضار و  مراتب اعتراض رسمی و شدید جمهوری اسلامی به دولت آمریکا، توسط وی ابلاغ شد .

 سخنان وزیر امور خارجه امریکا به دلایل مختلف قابل تامل است .

"مهدی مطهر نیا" کارشناس روابط بین الملل در باره  این اظهارات تیلرسون در گفت و گو با ایرنا  می گوید : 

"... تیلرسون یک تاجری است که امروز وزارت امورخارجه را در دست گرفته و با ادبیات دیپلماتیک آشنا نیست ولی در عین حال  منعکس کننده امیال اتاق های فکر نومحافظه کاران  علیه ایران است . "

امریکا در حالی ایران را  حامی تروریسم معرفی می کند  که در گزارش تحقیق خود از واقعه 11 سپتامبر اعتراف کرد پانزده عامل از 19 متهم اصلی حادثه 11 سپتامبر تبعه عربستان  و در حلقه القاعده بوده اند که محصول مشترک امریکا و عربستان بوده است .امریکا  همچنین ایران را یک نظام غیر دموکراتیک می نامد در حالیکه انتخابات در ایران بسیار شفافتر از بسیاری کشورها حتی امریکا بر گزار می شود . انتخابات اخیر نیزبراساس شاخص های دموکراتیک و با رای  40 میلیونی ملت ایران به نظام جمهوری اسلامی رقم خورد.در حالیکه عربستان مورد ستایش امریکا ؛  فاقد هرگونه نهاد دموکراتیک وپشتوانه مردمی است. تنها شالوده ی حاکمیت درعربستان  سلطنت های موروثی گرفتار جنگ قدرت قبایلی است که با تفکرات قرون وسطایی ،خود را محور می دانند و حتی یک نماینده منتخب مردم هم ندارند . از اینرو در ارزیابی  سخنان تیلرسون در خوشبینانه ترین تعبیر باید گفت  که وی نه ایران را می شناسد و نه از ماهیت واقعی عربستان مطلع است .

دولتمردان  آمریکا اما دستکم  باید از تاریخ و به خصوص حوادث و روند تحولات چهار دهه گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آموخته باشند که  جمهوری اسلامی مستحکم و با اقتدار کامل ایستاده و دشمنان نمی توانند به ملت ایران سیلی بزنند بلکه ملت به آنها سیلی خواهد زد.  

حضرت  آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر  جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم و شهدای مرزبان،  این سخنان مقامات امریکا را ، سخنی  گزافه خواندند و خاطر نشان کردند ؛ مقامهای امریکا چه در گذشته و چه اکنون   برای ضربه زدن به ایران هر کاری می توانستند انجام داده‌اند اما باید  بدانند که  هر کسی علیه ملت ایران تعرض کند، بدون تردید، به ضرر خودش تمام می شود.