وجود شورای عالی صلح افغانستان در شرایط کنونی این کشور ضروری است
(last modified 1396-04-24T10:26:40+00:00 )
سرطان 24, 1396 14:56 Asia/Kabul

شورای عالی صلح افغانستان نیاز به تغییرات اساسی دارد اما انحلال آن در شرایط کنونی به نفع این کشور نیست

کارشناس سیاسی افغان گفت: اگرچه شورای عالی صلح افغانستان نیاز به تغییرات اساسی در عرصه عملیاتی دارد اما انحلال آن در شرایط کنونی به نفع این کشور نیست و وجود آن ضروری است.

دکتر محمد قاهر سینا در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به درخواست مجلس سنای افغانستان برای انحلال شورای عالی صلح این کشور به دلیل ناکارآمدی در حالی که این شورا اولین نشست خود را به ریاست کریم خلیلی به تازگیس دایر کرده و او هم وعده تغییرات اساسی و موثر در روند فعالیت های شورا و طرح آتش بس موقت با طالبان را داده  از توافقنامه با حزب اسلامی و صحبت از انحلال این شورا اظهار داشت: درخواست سنا به دلیل نفوذ برخی سیاستمداران بر آن است.

وی تصریح کرد: برخی از سیاستمداران افغانستان با استفاده از نفوذی که در مجلس سنا دارند می خواهند فعالیت های آقای خلیلی و حکومت و امیدواری هایی را که برای صلح ایجاد شده به چالش بکشند. برخی از حلقات سیاسی هم به خاطر منافع حزبی و گروهی خود روی منافع ملی پا می گذارند و به دنبال امتیازگیری هستند.

به گفته این کارشناس سیاسی آقای خلیلی از شخصیت های انعطاف پذیر است که می تواند در راستای منافع ملی افغانستان کار کند و حکومت را هم قانع کند تا روی بعضی مسایل فکر کند، همچنان می تواند شرایط طالبان و اینکه حکومت افغانستان چقدر از این شروط را می پذیرد مورد بررسی قرار دهد.

سینا عنوان کرد: شورای عالی صلح افغانستان نیاز به تغییر عملیاتی دارد اما انحلال کامل این شورا مخالف سیاست های حکومت است زیرا اگرچه ریشه های جنگ افغانستان در خارج از این کشور است اما در داخل هم می تواند راه حل داشته باشد.

وی اضافه کرد: بسیاری از مخالفان حکومت جزء ملت افغانستان هستند که البته باید بین آن ها و کسانی که دست پروده بیگانگان و سازمان های استخباراتی خارجی هستند تفکیک قایل شد تا مبارزه درستی با تروریزم انجام شود از اینرو وجود شورای عالی صلح برای کشاندن مخالفان به این روند و برقراری امنیت بسیار مهم است.

 

کلیدواژه