پاکستانی ها به دنبال زمینه سازی حضور احتمالی سربازان خود در خاک افغانستان هستند
(last modified 1396-04-25T09:43:56+00:00 )
سرطان 25, 1396 14:13 Asia/Kabul

مقامات پاکستانی به دنبال زمینه سازی برای حضور احتمالی سربازان خود در خاک افغانستان هستند از اینرو مقامات افغان را به حمایت از تروریزم متهم می کنند

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: مقامات پاکستانی به دنبال زمینه سازی برای حضور احتمالی سربازان خود در خاک افغانستان هستند از اینرو مقامات افغان را به حمایت از تروریزم متهم می کنند.

دکتر نورآقا روئین در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر سرتاج عزیز مشاور امور بین الملل صدراعظم پاکستان مبنی بر اینکه محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان از طالبان حمایت می کند، اظهار داشت: این اتهام کاملاً نابجا است.

وی افزود: پاکستانی ها تابع هیچ معیار بین المللی و حقوق بین الدول نیستند، این مساله هم ناشی از سیاست های کشورهای حامی آن ها در حوزه خلیج و غرب است که از آن ها به عنوان ابزار جنگی استفاده می کنند و تروریزم را هم به عنوان ابزار تحقق اهداف خود مورد استفاده قرار می دهند.

به گفته این کارشناس سیاسی پس از حضور نیروهای خارجی در افغانستان در سال 2001 اتفاقات خاصی رخ داده به گونه ای که تا قبل از آن سربازان پاکستانی حق نداشتند از مناطق خاصی در خط دیورند که خط حایل بین دو کشور شناخته می شود عبور کنند اما امروز حتی از نقطه صفر مرزی هم عبور می کنند.

روئین بیان داشت: برخی از رهبران حکومت وحدت ملی هم پذیرفته اند که پاکستانی ها تاسیسات خود را در این سوی نقطه صفر مرزی دایر کنند و این مساله نشان دهنده آن است که عمال پاکستانی در داخل حکومت فعال هستند و خاک افغانستان را به تدریج تحویل آن ها می دهند و روز به روز مشکلات این کشور را بیشتر می کنند.

وی عنوان کرد: اظهارات سرتاج عزیز در مورد آقای غنی کاملاً کذب است اما اشرف غنی افرادی را در سمت های خاصی گمارده که از سوابق آن ها آگاهی کامل نداشته و نیروهای ملی و با تجربه هم به حاشیه کشانده شده اند که نتیجه مثبتی هم از این امر نگرفته است.

این کارشناس سیاسی در مورد طرح عملیات مشترک پاکستان و افغانستان علیه تروریزم تحت نظارت چین گفت: طرح این عملیات علیه تروریزم در دو طرف خط دیورند ظالمانه و کاملاً به نفع پاکستان است، یک طرف خط دیورند تحت اثر پاکستان است و طرف دیگر و حتی خاک افغانستان هدف شلیک موشک های پاکستانی قرار می گیرد.

به گفته روئین: سرتاج عزیز به این دلیل این اظهارات را مطرح کرده که اذهان مردم را مدیریت کند تا اگر سربازان پاکستانی به بهانه مبارزه با تروریزم وارد خاک افغانستان شدند، بگویند که از قبل هم گفته شده بود که آقای اشرف غنی طالبان را حمایت می کرد.

وی اضافه کرد: کشورهای منطقه هم واکنش انسانی و با در نظر داشت حقوق بین الدول در قبال این مسایل نداشته اند و حتی زمینه را مساعد کرده اند که برای افغانستان ایجاد مشکل کنند.

 

کلیدواژه