رئیس جدید شورای عالی صلح افغانستان با تجاربی که دارد می تواند موثر واقع شود
(last modified 1396-04-26T10:12:41+00:00 )
سرطان 26, 1396 14:42 Asia/Kabul

محمد کریم خلیلی رئیس جدید شورای عالی صلح افغانستان با تجاربی که دارد می تواند در این شورا موثر واقع شود

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: محمد کریم خلیلی رئیس جدید شورای عالی صلح افغانستان با تجاربی که دارد می تواند در این شورا موثر واقع شود.

دکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به درخواست برخی از نمایندگان مجلس سنای افغانستان برای انحلال شورای عالی صلح این کشور گفت: این دسته از اعضای مجلس سنا دیدگاه های مخصوص به خود را دارند به عنوان مثال تصور می کنند که اگر یک فرد از قوم هزاره در راس شورا قرار بگیرد این شورا نمی تواند موفق شود و اکنون چون ریاست شورا به عهده آقای کریم خلیلی گذاشته شده مخالفت ها با شورا افزایش یافته است.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر اظهار داشت: به هر صورت اگر قرار باشد شورای عالی صلح منحل شود امیدها برای برنامه مصالحه ملی از بین خواهد رفت. اما آقای خلیلی شخصیت باتجربه ای است، سابقه فعالیت های مبارزاتی زیادی دارد و با تمامی جریان های سیاسی افغانستان ارتباطات نزدیکی داشته که می تواند موفقیت هایی در راستای صلح بدست آورد و افراد تاثیرگذار را دور خود جمع کرده و زمینه را برای جلوگیری از مخاصمه بوجود آورد.

وی با اشاره به اظهارات محمد کریم خلیلی مبنی بر اینکه باید به خواسته های مخالفان مسلح نیز احترام گذاشته شود گفت: کسانی که در راس شورا قرار می گیرند مسلماً باید با دیگران تعامل داشته باشند و با آن ها ارتباط برقرار کنند تا به پیشرفت هایی دست پیدا کنند، احترام به مخالفان هم از ارزش های اسلامی است که می تواند زمینه را برای کشاندن آن ها به مصالحه مساعد کند.

به گفته ظهوری حسینی شورای عالی صلح افغانستان از اثرگذارترین نهادهایی بوده که در این کشور تشکیل شده است، برهان الدین ربانی رئیس فقید این شورا در زمانی که ریاست این شورا را به عهده داشت تلاش های زیادی کرد و موفقیت هایی هم به دست آورد اما این شورا چندان نهادینه نشده بود، برخی از اعضای شورا ارتباطاتی با مخاصمان دولت داشتند که مشکلاتی هم بوجود آورد و بعد هم آقای ربانی ترور شد.

وی اضافه کرد: برخی توافقنامه صلح گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی با حکومت وحدت ملی را به شورای عالی صلح ربط می دهند اما آقای حکمتیار این موضوع را رد کرده و اینگونه مطرح می کند که بصورت مستقیم و مستقل با حکومت وارد مذاکره شده است، از اینرو تعدادی از افراد که به دنبال مسایل خاصی هستند تلاش می کنند که این شورا را نادیده بگیرند.

 

کلیدواژه