سرطان 31, 1396 14:20 Asia/Kabul
  • مساله حضور نیروهای امریکایی در افغانستان و منطقه جزء سیاست های کلان امریکا است

مساله حضور نیروهای امریکایی در افغانستان و منطقه جزء سیاست های کلان امریکا است و رئیسان جمهوری آن کشور نمی توانند دخالت زیادی داشته باشند

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: مساله حضور نیروهای امریکایی در افغانستان و منطقه جزء سیاست های کلان امریکا است و رئیسان جمهوری آن کشور نمی توانند دخالت زیادی در آن داشته باشند.

رحمت الله بیژن پور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در دیدار با سربازان امریکایی که در افغانستان حضور داشته اند و اینکه گفته ی خواهد بداند چرا جنگ افغانستان به طولانی ترین جنگ امریکا تبدیل شده و از هفده سال قبل ادامه دارد اظهار داشت: پاسخ به وب به هم این مضمون بود که افغانستان شرایط و جغرافیای پیچیده ای دارد و نهادها و سازمان های استخباراتی از کشورهای مختلفی در این کشور فعالیت دارند.

وی افزود: اما ترامپ تاکید داشت که دلیل عدم پیشرفت با وجود فراهم بودن همه امکانات را بداند و گفت که هر چه سریعتر باید به وی پاسخ داده شود و اینکه تا چه مدت سربازان امریکایی در افغانستان باقی می مانند و چه اهدافی را دنبال می کنند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: البته این آقای ترامپ به عنوان رئیس جمهور امریکا نیست که سیاست های آن کشور را تعیین می کند، نهادهاو ارگان های دیگری هستند که استراتژی های کلان امریکا را در منطقه دنبال می کنند، امریکا از ده ها سال قبل به دنبال آن بود که در منطقه و افغانستان حضور پیدا کند و قطعاً مسوولان امریکایی پاسخ هایی به ترامپ خواهند داد تا وی را قانع کنند اما اگر هم کسی فکر کند که امریکایی ها آمده اند تا وضعیت افغانستان را بهبود ببخشند دچار اشتباه شده است.

به گفته بیژن پور آنچه در رسانه ها مطرح می شود، به عنوان مثال دیدار دونالد ترامپ با سربازان امریکایی و سوال در مورد جنگ افغانستان چیزی است که می خواهند به دنیا ارایه کنند اما پشت پرده اتفاقات دیگری می افتد و به نظر می رسد که ترامپ مجاب خواهد شد.

وی اضافه کرد: بدیهی است که رئیس جمهور امریکا نمی تواند مسایل استراتژیک کشورش را نادیده بگیرد و به مساله افغانستان بی توجهی کند. اما نکته قابل توجه این است که با حضور نیروهای امریکایی در افغانستان دستاوردی حاصل نشد، مشکلات این کشور حل نشد و حتی بحران توسعه پیدا کرد.

 

کلیدواژه