اسد 30, 1395 16:09 Asia/Kabul

روسیه برای حفظ امنیت خود خواستار آرامش سیاسی و امنیت در افغانستان است

کارشناس سیاسی ایرانی تاکید کرد: روسیه به خاطر نگرانی هایی که از امنیت خود دارد خواستار آرامش سیاسی و امنیت در افغانستان است.

پیر محمد ملازهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اعلام آمادگی روسیه برای کمک به حکومت وحدت ملی افغانستان در عرصه های مختلف اظهار داشت: روسیه نگران نفوذ داعش در افغانستان و تهدید امنیت ملی روسیه از این ناحیه است.

وی افزود: از نظر روسیه داعش تلاش می کند که در اطراف مرزهای افغانستان و آسیای میانه مستقر شود و خود را به منطقه مهم فرغانه برساند که سابقه حضور گروه های افراطی در آن بسیار زیاد است.

به گفته این کارشناس سیاسی نکته دیگر این است که اگر داعش و دیگر گروه های رادیکال خود را به آسیای میانه برسانند در نهایت به مناطق مسلمان نشین روسیه بخصوص چچن خواهند رسید که تعدادی از مردم آن در سطح بالای رهبری و نظامی داعش قرار دارند و در خاورمیانه و بویژه علیه دولت مورد حمایت روسیه در سوریه می جنگند.

ملازهی عنوان کرد: اولین اولویت روسیه در منطقه،قفقاز، دومین اولویتش خزر و سومین اولویتش آسیای میانه است که این مناطق را در ارتباط با امنیت ملی خود می داند.

وی بیان داشت: اختلاف نظراتی که بین سران حکومت وحدت ملی افغانستان پیش آمده برای روس ها خطرناک است و فضا را برای رشد و توسعه طالبان و داعش آماده می کند، صحبت هایی هم در مورد نزدیکی داعش و طالبان مطرح است و حداقل مساله این است که دشمن مشترکی برای خود تعریف می کنند که دولت افغانستان و نیروهای امریکایی و ناتو مستقر در این کشور می باشند.

این کارشناس سیاسی گفت: مقامات روس معتقدند که اگر دولت افغانستان با مشکل مواجه شود فضا برای تقویت داعش و حضور آن در شمال این کشور مساعد می شود که موجبات تهدید روسیه از این طریق فراهم می شود بنابر این روس ها به دنبال آن هستند که حکومت وحدت ملی افغانستان بتواند خود را از این جنجال خلاص کند و در این رابطه بین روسیه و امریکا وحدت نظر وجود دارد.

ملازهی بیان داشت که از سوی دیگر روسیه تلاش می کند که از یکسو نفوذ امریکا و ناتو را در افغانستان کاهش دهد و می خواهد از طریق همکاری های نظامی و امنیتی به صلح و ثبات این کشور و شکست دادن گروه های افراطی کمک کند.

وی اضافه کرد: روسیه در همین راستا اخیراً دو حرکت انجام داده که یکی اعلام آمادگی برای فروش و واگذاری تسلیحات نظامی به افغانستان و حتی بازسازی نیروی هوایی این کشور است و مساله دیگر همکاری های امنیتی است که افغانستان از این ناحیه ضعف دارد.

 

کلیدواژه