بی تدبیری حکومت افغانستان سبب ایجاد زمینه های افزایش ناامنی ها شده است
(last modified 1396-05-03T13:05:30+00:00 )
اسد 03, 1396 17:35 Asia/Kabul

حکومت افغانستان با بی تدبیری شرایطی را ایجاد کرده که مخالفان مسلح شجاعت پیدا کرده و ناامنی ها را افزایش دهند

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: حکومت افغانستان با بی تدبیری شرایطی را ایجاد کرده که مخالفان مسلح شجاعت پیدا کرده و ناامنی ها را افزایش دهند.                          

دکتر نور آقا روئین در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به افزایش ناامنی ها در افغانستان و سقوط مجدد برخی از ولسوالی ها به دست طالبان اظهار داشت: حکومت افغانستان کم کاری هایی داشته، بیشتر کسانی که طی چهارده سال گذشته به نوعی در دولت حضور داشتند و حتی برخی از معاونان سران فعلی حکومت مخالفت های جدی با این حکومت پیدا کرده اند و در مقابل آن قرار گرفته اند.

وی افزود: این وضعیت فضایی را ایجاد کرده که مخالفان حکومت شجاعت بیشتری پیدا کنند و از سوی دیگر روحیه همکاری نیروهای دولتی و داخل نظام کمتر شود.

به گفته این کارشناس سیاسی در مدیریت نظام حرکت های سطحی و غیر مدبرانه ای انجام شد، از یکسو سران حکومت نتوانستند نیروهایی با پایگاه اجتماعی مناسب را در دولت مستقر کنند و از سوی دیگر برخی سیاست های دولت مانند توافق با حزب اسلامی مشکل ساز شد و بی باوری هایی را بین کسانی که طی چهارده سال گذشته به نوعی در حکومت نقش داشتند ایجاد کرد.

روئین عنوان کرد: حکومت خودش شرایط مخالفت ها را فراهم کرد و اکنون برای گفت و گو با مسوولانی که تصمیم به مخالفت گرفته اند افرادی را اعزام می کند تا آنان را وادار به سازش کنند اما مشکل است که وضعیت به حالت قبل برگردد.

این فعال سیاسی بیان داشت: به هر صورت مخالفین مسلح دولت از این وضعیت استفاده می کنند و به جنگ شدت بخشیده اند، برخی مناطق را تحت تسلط خود قرار داده اند و تعدادی از نیروهای مسلح افغان را هم شهید و زخمی کرده اند.

روئین با اشاره به درخواست نمایندگان پارلمان از رئیس جمهور غنی برای استعفا به دلیل بی کفایتی و ناتوانی هم گفت: تعدادی از سیاستمداران افغان دارای تحصیلات آکادمیک خوب هستند اما با ساختارهای حکومت و دولت داری بخصوص در داخل افغانستان آشنایی کافی ندارند و از پیچیدگی ها و گوناگونی شرایط آن آگاهی ندارند و از سوی دیگر نمی توانند با در نظر داشت منافع ملی در مقابل نارسایی هایی و مشکلاتی که ایجاد می شود مقاومت کنند.

وی اضافه کرد: برخی از کشورهای خارجی هم به دنبال نفوذ خود در افغانستان هستند و می خواهند نیروهای مورد نظر خود را در این کشور بر سر کار داشته باشند که حکومت افغانستان باید در این رابطه هم هوشیار باشد. از سوی دیگر مسوولان افغان باید از اختلافاتی که موجب سوء استفاده بیگانگان می شود پرهیز کنند.

 

کلیدواژه