اسد 12, 1396 09:38 Asia/Kabul
  • از ادعا تا واقعیت؛ عربستان مهد تروریسم

در حالی که آل سعود مدعی مبارزه با تروریسم است، اما، سرکرده جدید گروه تروریستی احرار الشام یک تبعه عربستانی است.

«حسن صوفان» معروف به «ابوالبراء»، تحصیلکرده دانشگاه ملک عبدالعزیزعربستان جانشین «ابوعمار العمر»، سرکرده گروه تروریستی احرار الشام شد .

تروریسم تهدیدی نوپا نیست اما اخیراً به تهدیدی جهانی تبدیل شده است. امروز هیچ کشوری نمی تواند مدعی باشد که از تهدیدهای تروریستی در امان خواهد بود. با این حال، موضوعی که درباره تروریسم وجود دارد و وجه تمایز تهدید علیه کشورها است، این است که اولاً؛ برخی کشورها با تهدیدهای کمتر و برخی نیز با تهدیدهای بیشتر و حتی روزانه مواجه هستند و دوماً؛ تروریستها در برخی کشورها به صورت انفرادی و در قالب عملیات انفجاری و تروریستی و در برخی کشورهای دیگر نظیر سوریه به صورت گروهی و در قالب جنگ با دولت این کشورها فعالیت می کنند. 

بدون شک، در ظهور و گسترش گروههای تروریستی، سیاست برخی کشورها تاثیرگذار بود. عربستان سعودی از جمله کشورهایی هستند که سیاست آنها در ظهور و گسترش گروههای تروریستی در خاورمیانه نقش مهمی داشته است. عربستان سعودی که از سال 1390، براندازی نظام سوریه و ممانعت از تغییر توازن قدرت منطقه ای به نفع محور مقاومت را پیگیری می کند، برای دستیابی به این هدف حمایت از گروههای تروریستی را در دستور کار قرار داد. احرار الشام و جیش الاسلام را می توان از مهمترین گروههای تروریستی دانست که در کشور سوریه علیه دولت بشار اسد می جنگند و تحت حمایت عربستان سعودی قرار دارند. از این رو، عربستان سعودی به همراه ترکیه و عربستان چندی پیش مانع قرار گرفتن احرار الشام و جیش الاسلام در فهرست تروریستی شدند. 

موضوع دیگر است که کشورهایی نظیر عربستان سعودی ضمن اینکه حمایت از برخی گروههای تروریستی را در سیاست خارجی خود پیگیری می کنند، به لحاظ بافت اجتماعی و فرهنگی نیز از بسترهایی برخوردار هستند که زمینه گرایش شهروندان این کشورها به گروههای تروریستی فراهم می شود. برای مثال؛ می توان به این موضوع اشاره کرد که 9 نفر از 15 نفری که در حادثه 20 سنبله 1380 (11سپتامبر 2001)نقش داشتند، از تابعیت عربستان برخوردار بودند. همچنین اسامه بن لادن، رهبر القاعده تابعیت عربستانی داشته است. اکنون نیز «حسین صوفان» که به عنوان رهبر گروه تروریستی احرار الشام برگزیده شد تابعیت عربستانی داد و حتی در دانشگاه ملک عبدالعزیز عربستان تحصیل کرده است. همین موضوع بیانگر این است که نظام آموزشی عربستان نیز متاثر از تعالیم و آموزش های وهابیت از بسترهای لازم برای پرورش دادن شهروندانی که دارای گرایش به گروهها و فعالیت تروریستی باشند، برخوردار است. 

با این حال، نکته عجیب این است که با چنین بسترهایی که در عربستان وجود دارد، آل سعود دیگر کشورها را به حمایت از تروریسم متهم کرده و خود مدعی مبارزه با تروریسم است. برای مثال؛ در تنش اخیری که میان قطر و عربستان بروز کرد، حکومت سعودی، حمایت دوحه از تروریسم را عامل اصلی تنش اخیر عنوان کرده و خواستار پایان یافتن این حمایت توسط قطر شده است.

در پایان باید گفت؛ شاید برخی دیگر از کشورهای عربی نیز در خاورمیانه از گروههای تروریستی حمایت می کنند اما عربستان نه تنها از این گروهها حمایت می کند بلکه شهروندان عربستانی نیز متاثر از تعالی وهابیت تا سطح رهبری گروههای تروریستی ارتقا می یابند. 

کلیدواژه