دشمن از چالش ها و کاستی های امنیتی در افغانستان سوء استفاده می کند
(last modified 1396-05-14T05:48:29+00:00 )
اسد 14, 1396 10:18 Asia/Kabul

حکومت افغانستان به مساله امنیت کم توجهی می کند و دشمن هم از کاستی های امنیتی سوء استفاده می کند

کارشناس سیاسی افغان گفت: حکومت افغانستان به مساله امنیت کم توجهی می کند و دشمن هم از چالش ها و کاستی های امنیتی سوء استفاده کرده و برنامه های خود را در این کشور پیاده می کند.

عبدالکریم حقیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حمله تروریستی سه شنبه شب گذشته به مسجد جوادیه هرات که 36 شهید و 66 زخمی برجای گذاشت و مسوولیت آن را هم گروه تروریستی داعش بر عهده گرفت اظهار داشت: دشمن از چالش های امنیتی در ولایت هرات سوء استفاده می کند و می خواهد از یکسو ایجاد رعب و وحشت کند و از سوی دیگر بین مردم ایجاد نفاق کند.

وی افزود: اگرچه در این حمله تعدادی از مردم عزیز خود را از دست دادیم اما مردم نشان دادند که هیچ گاه وحدت آن ها خدشه دار نمی شود و همواره در کنار هم خواهند بود. با وجود این کم و کاستی هایی در برنامه های امنیتی حکومت در افغانستان و از جمله در ولایت هرات وجود دارد که دشمن می تواند از آن سوء استفاده کند و اعمال تروریستی را انجام دهد.

به گفته این کارشناس افغان در حال حاضر حکومت افغانستان از ظرفیت آنچنانی برخوردار نیست که بتواند جلو چنین اعمال تروریستی را بگیرد، ضمن اینکه برخی بحث های سیاسی و نظامی و همچنان منافع کشورهای دور و نزدیک هم مطرح است که امنیت را با چالش مواجه کرده است.

حقیار عنوان کرد که از سوی دیگر حکومت مرکزی بی مهری هایی هم نسبت به ولایت هرات دارد و برنامه منسجمی در این خصوص ندارد به همین خاطر مردم قربانی می دهند و به سوگ می نشینند و دولتمردان هم با یک پیام می خواهند به مردم آرامش بدهند که کافی نیست.

این آگاه سیاسی بیان داشت: حکومت افغانستان مشاورین نظامی و استخباراتی دارد و می تواند برای جلوگیری از وقوع حملات تروریستی طرح و برنامه داشته باشد، اما در ولایت هرات تعداد نیروهای پلیس به تناسب جمعیت کم است و در حال حاضر حدود یک میلیون بیجا شده در ولایت هرات حضور دارند که دولت برای امنیت، آموزش و کار آن ها هیچ برنامه ای ندارد که این مساله خود می تواند چالش آفرین باشد.

وی اضافه کرد: در صورتی که کم توجهی حکومت ادامه داشته باشد هرات هم به یکی از چالش های افغانستان و حکومت این کشور تبدیل خواهد شد، حکومت های افغانستان معمولاً به حقوق اتباع خود توجه نکرده اند و مردم مناطق مختلف مجبور شده اند به هر نحو ممکن حق خود را از حکومت بگیرند.

 

کلیدواژه